Online marketing in 2023: richting de toekomst

5 min. leestijd
toekomst online mrketing

Traditionele modellen die je vertellen hoe je je werk moet uitvoeren? Langetermijnplannen voor de hele marketingafdeling? Ouderwetse tv-commercials, klanten die alleen in je winkel het product kunnen bekijken of alles zelf met de hand maken? Nope, dat doen we niet meer in de toekomst. Maar wat dan wel? Dit is online marketing in 2023.

De ervaring van de klant

Vandaag de dag zijn er miljarden mensen via internet met elkaar verbonden. De wereld is een mobiele wereld. Dankzij globalisering kunnen al deze mensen je product of dienst afnemen. Niet zo gek dat de customer experience bovenaan de lijst staat bij de meeste bedrijven. De ervaring van de klant betekent alles. 

Het begint bij het bezoeken van je website; een bezoeker heeft binnen 0.05 seconden een mening over je merk. 94% beoordeelt je merk aan de hand van de vormgeving van je homepage en zo’n 20% klikt de pagina weg als het langer dan 2.6 seconden duurt om te laden. Een website die snel werkt, duidelijk gestructureerd is en de bezoeker de juiste kant op stuurt, is dus een must. Kijk daarbij niet alleen naar de desktopversie, maar ook naar je website op mobiel. Steeds meer mensen bezoeken alleen nog maar websites via hun telefoon, dus: mobile first!

Influencers en online communities

Mensen komen niet alleen in aanraking met een merk door advertenties, maar ook via online communities en influencers. Van influencers op Facebook en Instagram tot YouTube en TikTok. Mensen die je (bewust en onbewust) beïnvloeden om een product of dienst te kopen. Je koopt nou eenmaal geen MacBook Pro, Nike Air Max of Harley Davidson voor alleen het product. Er zijn duizenden goedkopere opties op de markt. Je betaalt een prijs voor het merk — om toegang te krijgen tot een exclusieve community, de hype te volgen, BN’ers te imiteren die er ook mee rondlopen en… hopelijk tot slot ook echt wat meer kwaliteit en service. Een samenwerking met een influencer (van bekende acteurs tot Youtubers met duizenden volgers) aangaan, is dus helemaal geen gek idee om je product aan de man te brengen. Dit gebeurt inmiddels al jaren op grote schaal.

User generated content

User generated content wordt gecreëerd door klanten en gebruikers. Zij plaatsen dit op social media in de vorm van foto’s, video’s, teksten, podcasts of een ander format. Wat je vervolgens zelf weer kan doorplaatsen op je eigen bedrijfskanalen.  

Het voordeel van user generated content is dat het authenticiteit uitstraalt, klanten meer betrokken zijn bij je merk en andere (potentiële) klanten je bedrijf meer vertrouwen en sneller geneigd zijn te doen wat een ander ook doet; je product kopen. Stimuleer dus user generated content door bijvoorbeeld op je website te vermelden dat je posts van klanten uitlicht op social media en welke hashtags ze kunnen gebruiken. 

Werken als customer journey specialist

Lijkt het jou tof om je bezig te houden met de ervaring van de klant, customer journeys te creëren of zelf de mooiste content te maken waarmee je jouw doelgroep aanspreekt? Bekijk dan hier ons overzicht van alle openstaande marketing vacatures

Blog Online Marketing Toekomst

AI, AR & VR

VR, AR en AI ontwikkelen zich in rap tempo. Het is inmiddels onderdeel geworden van ons dagelijks leven, zonder dat je het misschien door hebt. Tegenwoordig gebruiken we AI voor bijvoorbeeld het maken van logo’s, afbeeldingen of muziek. Met een paar termen kan er binnen seconden een hele nieuwe afbeelding gecreëerd worden. En zelfs de stem van een zanger(es) kan toegepast worden in het nummer van een ander. Hoe zou bijvoorbeeld Elvis klinken als hij een nummer van Lady Gaga zou zingen? AI kan het je laten horen.

Ook AR en VR worden veelvuldig toegepast. Je kan consumenten er bijvoorbeeld een gedetailleerde productomschrijving en een duidelijk beeld van je product of dienst mee geven. Denk maar aan het projecteren van jouw product in de woonkamer van de klant. Superhandig om te zien voordat je een aankoop doet. VR en AR kunnen consumenten dus helpen met hun aankoopbeslissing. 

Door AI, AR en VR te implementeren in je strategie, bereik je je doelgroep op een andere manier en geef je een unieke, gepersonaliseerde winkelervaring. 

ChatGPT

Als je het momenteel over AI hebt, kan er één niet ontbreken: ChatGPT. Dit immens populaire AI-systeem is een project van OpenAI. Zij lanceerden ChatGPT op 30 november 2022 en sinds die tijd is het niet meer weg te denken. Niet alleen is kunstmatige intelligentie in staat om zaken te analyseren, ook kan het steeds beter zelf dingen creëren. Als marketeer kun je het bijvoorbeeld inzetten om advertenties, e-mails, blogs of andere marketingberichten te maken. 

Wat de toekomst van ChatGPT ons nog meer gaat brengen? Het zal steeds slimmer en geavanceerder worden. Mogelijk kan het over een paar jaar afbeeldingen en video’s maken, meer persoonlijke content creëren, en daar blijft het zeker niet bij!

Werken in IT

Ook meewerken aan deze ontwikkelingen? Misschien is een baan in IT wel wat voor jou! Vind hier alle openstaande ICT-vacatures.

Blog Good Company Toekomst

Podcasts en short videos nog steeds hip en happening

Traditionele tv wordt steeds minder vaak bekeken, maar video blijft onverminderd populair. Vooral op online platformen groeit de aanwas nog altijd. Denk daarbij aan TikTok, wat momenteel veel jongeren gebruiken, en Instagram Reels. We hebben het hierbij dus over short videos. 

Ook podcasts zijn dit jaar nog steeds in trek. We luisteren steeds vaker en langer naar podcasts (bijvoorbeeld op Spotify). Belangrijk is dat je je hierbij richt op een specifieke niche en doelgroep. Je valt hierdoor meer op en creëert grotere betrokkenheid. Advertenties of commerciële boodschappen kun je er ook in verwerken.

Op zoek naar een goede podcast om te luisteren? Deze podcasts over online marketing zijn echt je tijd waard. 

Werken aan content en social media

Ook podcasts en video’s creëren? Dan is misschien een baan als content marketeer of social media marketeer wat voor jou! 

Meer over marketing lezen?

Vind hier alle artikelen over marketing op onze website en lees ook andere blogs over solliciteren, de arbeidsmarkt en carrière maken.

Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
Openstaande vacatures bij Good Company die per direct werk verschaffen

Zit jouw nieuwe baan tussen deze openstaande vacatures

Er staan nog steeds veel vacatures open bij bedrijven die hard op zoek zijn naar nieuw talent! Zit jouw nieuwe baan ertussen? Bekijk snel alle functies.

Elise Westhof

6 min

Good Company Blog WE Fashion Interview

Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

In dit interview met Sander, Head of eCommerce bij WE Fashion, spreken we over het vinden van zijn baan, het werken bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland, het onboardingsproces van WE Fashion en het samenwerken met Good Company als zowel werkgever als werkzoekende.

Elise Westhof

6 min

Gerelateerde artikelen