De meest gebruikte online marketing tools: een compleet overzicht

4 min. leestijd
online marketing tools

Vandaag de dag hebben online marketeers de beschikking over een groot aanbod aan goede, relatief goedkope (of zelfs gratis) online marketing tools. Met behulp van deze tools krijgen ze inzicht in het gedrag van klanten, maar ook informatie over waar concurrenten zich mee bezighouden en wat er zich afspeelt in de niche.
Een tool om real-time analyses en rapporten mee te kunnen maken, is bij ieder merk welkom. Of het nu een groot of klein merk is. Het mooie is dat dit geen grote investering hoeft te zijn.

Omdat Good Company inzicht heeft in wat een bureau of bedrijf zoekt én in de kennis van sollicitanten, hebben we een top 15 voorbeelden van de beste online marketing tools voor je opgesteld.

Online marketing tools voorbeelden

De volgende online marketing tools kun je overwegen als je op zoek bent naar marketing tools die jouw bedrijf en strategie naar een hoger niveau tillen.

Bekijk vacatures op GoodCompany

Kies een sector en vul een functietitel in:


Bekijk alle vacatures per sector:

1. Hotjar

Met Hotjar krijg je inzicht in het gedrag van klanten. De online marketing tool combineert analyses met feedback en geeft hiermee een overzicht van de user experience en de (mogelijke of gemiste) conversies van je website. De analysetool van Hotjar observeert en meet het gedrag van klanten, de feedbacktool laat de stem van de klant horen.

Hotjar: een goed online marketing tool voorbeeld

2. Het arsenaal van Google

AnalyticsAdSenseAdWordsTrendsAlertsDoubleClickWebmaster Tools.. Moeten we nog meer zeggen? Een senior online marketeer zonder Google-certificaten krijgt het moeilijk.

3. MailChimp

MailChimp is bedoeld voor e-mailmarketeers. Het e-mailsysteem blinkt uit door zijn eenvoud. E-mails zijn overzichtelijk en zien er mooi uit, het stappenproces is gemakkelijk te volgen en de resultaten van je campagne kun je direct meten. Vooral voor kleine bedrijven is MailChimp ideaal. Bovendien is het  voor bedrijven met minder dan 2.000 nieuwsbriefabonnees en onder 12.000 e-mails per maand helemaal gratis.

Mailchimp een van de beste online marketing tools

4. Optimizely

Dankzij Optimizely wordt A/B-testen op je website een eitje. De tool meet direct resultaten, zodat jij vervolgens je conversieratio’s  kunt gaan verhogen. A/B-testen is voor elke online marketeer een onmisbaar element en met Optimizely wordt dit proces optimaal uitgevoerd.

5. Crazy Egg

Crazy Egg is een concurrent van Hotjar. Net als deze online marketing tool bekijkt Crazy Egg hoe klanten omgaan met je website. Resultaten zie je aan de hand van heatmaps. Op basis hiervan kun jij je website optimaliseren voor een ultieme gebruikerservaring.

6. Microsoft Excel

Nee toch zeker? Jawél! Excel mag dan old school zijn, het is één van de meest gebruikte tools onder online marketeers. Waar ze het voor gebruiken? Resultaten bijhouden, contentkalenders maken, budgetten bijhouden, rapportages maken – en meer.. Excel blijft alle alternatieven voor — ook Google Spreadsheets komt niet in de buurt.

7. UserZoom

Met UserZoom verfijn je de user experience van je website. Het doel van de online marketing tool is digitale ervaringen beter te maken. Dat doet het via gedetailleerde, actiegerichte data en klantinzichten. UserZoom helpt de UX van websites én apps te verbeteren, om zo uiteindelijk de ROI te verhogen.

8. Salesforce

Salesforce vindt het CRM opnieuw uit. Het is een applicatie die sales en marketing verbindt. Alles wat betreft klantinformatie wordt bijgehouden in Salesforce. Het beste aan de tool? Geen hardware, geen software. Alles gebeurt in de cloud.

Wordpress is het grootste CMS, content management systeem, ter wereld. Onmisbaar als online marketing tool

9. WordPress

Van CRM naar CMS. WordPress is het grootste en meest gebruikte publicatieplatform ter wereld. Zonder programmeerkennis of technische skills kun je aan de slag met het delen van je content. Gebruikersgemak staat hier op #1.

10. Joomla!

Joomla! is een concurrent van WordPress. In feite zijn de verschillen tussen de twee contentmanagementsystemen niet groot.. Waar WordPress simpel is, is Joomla! wat uitgebreider. Vooral professionele bedrijfssites gebruiken deze tool.

11. Stata

Wil je data-analyses maken, dan kom je uit bij SPSS óf Stata. Waar universiteiten vaak gebruik maken van SPSS, is in de online marketing Stata de go-to voor data-analyse.

12. Adobe Photoshop

Zeg je content, dan zeg je Photoshop. Er is geen ander fotobewerkingsprogramma dat zoveel kan als dat van Adobe. Natuurlijk kun je Visual.lyCanva of Pablo gebruiken, maar je wilt toch juist uniek zijn? Als je als online marketeer om kunt gaan met Photoshop is dat een dikke pre. De combinatie van marketing- en designskills komt namelijk niet vaak voor.

Met Buffer kun je al je socialmedia-kanalen bijhouden.

13. Buffer

Met Buffer kun je eenvoudig berichten op al je socialmedia-kanalen inplannen en beheren. Je social media updaten was nog nooit zo makkelijk. Je plant ruim van tevoren updates in, zodat je verder kunt gaan met je andere taken. Kies je voor het premium-abonnement, dan krijg je ook de beschikking over een uitgebreid pakket aan analytics.

14. VWO

VWO is net als Optimizely een online marketing tool om A/B-testen op je website mee uit te voeren. De tool maakt het je zo makkelijk mogelijk: een deel van je website verslepen is genoeg.

15. SEMRush

SEMRush is bij uitstek geschikt om je SEO-strategie optimaal vorm te geven. Deze all-in-one toolkit biedt namelijk de mogelijkheid om inzicht te krijgen in alle aspecten van de SEO workflow. Van position tracking tot een technische SEO audit — met SEMRush haal je alles uit je SEO-strategie.

Online marketing tools 2020

Mis jij nog handige online marketing tools in ons lijstje? Of staan er tools tussen waar jij de meerwaarde juist helemaal niet van ziet? Laat het ons weten!

Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
Openstaande vacatures bij Good Company die per direct werk verschaffen

Zit jouw nieuwe baan tussen deze openstaande vacatures

Er staan nog steeds veel vacatures open bij bedrijven die hard op zoek zijn naar nieuw talent! Zit jouw nieuwe baan ertussen? Bekijk snel alle functies.

Elise Westhof

6 min

Good Company Blog WE Fashion Interview

Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

In dit interview met Sander, Head of eCommerce bij WE Fashion, spreken we over het vinden van zijn baan, het werken bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland, het onboardingsproces van WE Fashion en het samenwerken met Good Company als zowel werkgever als werkzoekende.

Elise Westhof

6 min

Gerelateerde artikelen