Binnen de online marketing kun je twee kanten op: werken voor een bedrijf of voor een bureau – klantzijde of bureauzijde. Werken voor een bureau, ook wel bekend als klantzijde, betekent dat je binnen een bedrijf vóór dat bedrijf werkt. Als je voor een bureau werkt, ook wel bureauzijde genoemd, neem je voor meerdere klanten een deel van de werkzaamheden op je. De één is in-house, de andere outsourced.

Weet jij al waar je voorkeur ligt?

Werken voor een bedrijf

Als je aan de klantzijde werkt, ben je vast in dienst bij een bedrijf je bent in-house marketeer. Je richt je op één specifieke klant: het bedrijf zelf. Dat zou bijvoorbeeld NCOI, TUI of Marlies Dekker kunnen zijn. Om maar wat te noemen.

Binnen een bedrijf komt het regelmatig voor dat je voor een langere periode aan één project werkt. Zo kun je er de tijd voor nemen en heb je structuur in je werk. Die structuur zie je terug in de stabiele werkomgeving.

Klantzijde werken: binnen een bedrijf of organisatie

Specialisatie? Check!

Met je eigen specialisatie draag je de verantwoordelijkheid voor één merk: jouw rol is van begin af aan vastgelegd. Je werktijden zijn regelmatig (denk: 9 tot 5), je salaris is stabiel en de werkdruk is redelijk evenwichtig. In het geval van een belangrijke deadline zul je misschien een piek tegenkomen, maar regelmatig overuren maken is niet aan de orde.

1.. 2.. 3 weken later

Binnen een bedrijf gaat er vaak een lange tijd overheen voordat er een knoop wordt doorgehakt. Dit komt omdat zo’n beslissing impact heeft op veel mensen: van directeur tot conciërge. Je treft vaak een duidelijke hiërarchie binnen een bedrijf aan – dit betekent dat snel doorgroeien niet in alle gevallen mogelijk is.

Maar hé, je verdient er in ieder geval wel een puik zakcentje mee.

Werken voor een bureau

Als je voor een marketingbureau werkt, werk je outsourced. Dat houdt in dat een klant (een organisatie) het bureau inhuurt om een speciale taak of project op zich te nemen. In tegenstelling tot de bedrijven die een eigen marketingafdeling hebben, legt een organisatie de marketingwerkzaamheden bij een externe partij neer: het marketingbureau. Die bureaus zouden bijvoorbeeld Pervorm, Social Media Men of the online company kunnen zijn.

Het kantoor van Saatchi & Saatchi in Sofia, Bulgarije, ontworpen door funkt

Het kantoor van Saatchi & Saatchi in Sofia, Bulgarije, ontworpen door funkt

Working 9 to.. 9

Bij een bureau of agency heb je meer werkdruk en krijg je te maken met pieken en dalen geen dag is hetzelfde. De functie die je inneemt, varieert van dag tot dag. Je hebt namelijk meerdere klanten en meerdere projecten waar je aan werkt. Dat betekent dat je ‘s ochtends keihard bezig bent voor de deadline van Klant A om 12 uur, ‘s middags een concept bedenkt voor Klant B en aan het eind van de middag op de koffie gaat bij potentiële Klant C.

Alles loopt constant door elkaar, het is vaak een (georganiseerde) chaos.

Kampioen multitasken 🏆

Elk uur dat je besteedt, moet je bij een bureau kunnen verantwoorden. Zowel intern als naar de klant. Kunnen plannen en multitasken is hier een broodnodige eigenschap. Tijd is geld en communicatielijnen zijn kort: wanneer je een idee pitcht en het management enthousiast is, dan kun je direct beginnen met uitvoeren.

Snel kunnen schakelen, ondernemerschap en creativiteit zijn ontzettend belangrijk als je voor een marketingbureau werkt.

Binnen no-time een nieuwe functie

Het karakter van een baan bij een bureau zorgt ervoor dat de doorloop groot is. Daarnaast begin je onderaan, ook wat salaris betreft. Je moet jezelf opwerken werkweken van 50 of 60 uur zijn daarbij geen uitzondering. Dankzij die doorloop heb je wél snel een nieuwe functie. Teamlead? Marketing director? CEO? Het is aan jou.

Klantzijde of bureauzijde: de verschillen op een rij

Klantzijde

  • In-house
  • Werken voor één klant (het bedrijf zelf)
  • Eén project per keer
  • Gespecialiseerde rol
  • Weinig verantwoordelijkheid afleggen
  • Stabiel salaris
  • Langzaam doorgroeien
  • Werken van 9 tot 5
  • Werken in een zakelijke omgeving

Bureauzijde

  • Outsourced
  • Werken voor meerdere klanten
  • Meerdere projecten tegelijkertijd
  • Meerdere functies
  • Dagelijks verantwoorden, intern en aan de klant
  • Beginnen aan de onderkant
  • Snel doorgroeien
  • Overuren, overuren everywhere
  • Ccasuel werksfeer

Overstappen? Dit zijn de argumenten

Als je door bovenstaand verhaal aan het denken bent gezet over je huidige baan en over wat je wilt, snappen we dat goed. Of je nu klantzijde of bureauzijde werkt, we hebben de 5 argumenten om over te stappen van de ene naar de andere kant voor je op een rij gezet.

Overstappen van bureauzijde naar klantzijde - of andersom? Lees dit dan even

Geld

Qua salaris moet je duidelijk kiezen voor een eindgebruiker. Wanneer je binnen een bedrijf op de marketingafdeling werkt, verdien je al gauw meer dan wanneer aan de bureauzijde werkt. Ook al gaat het om dezelfde functies.

Software

Als je graag met de meest geavanceerde software wilt werken, zit je goed bij een bureau. Aan de klantzijde moet het budget kunnen worden verantwoord, bij een bureau weten ze dat je het nodig gaat hebben. Hoe beter de software, hoe beter jij je werk kan doen.

Persoonlijke groei

Wanneer het gaat om je persoonlijke groei, kun je het beste werken voor een marketingbureau. Marketeers moeten namelijk up-to-date zijn wat betreft de laatste trends om een beter resultaat te behalen voor de klant. Wanneer je intern bij een eindgebruiker werk, is dit minder belangrijk.

Gevarieerd werk

Als het aankomt op variatie in je werk, is er geen duidelijke winnaar. Je zou misschien aannemen dat je bij een marketingbureau gevarieerder werk hebt, maar dat verschilt echt per bureau. Het kan zijn dat je bij een bureau terecht komt waar je een specifieke rol of een specifieke branche krijgt – zoals aan de klantzijde.

Bedrijfscultuur

Ook op het gebied van de bedrijfscultuur komt er geen duidelijke winnaar uit. De cultuur verschilt immers per bedrijf. Een bureau is vaak meer casual en zal dus sneller jongere mensen aantrekken. Werken voor een bedrijf doe je over het algemeen in een rustige omgeving.

Het kantoor van innocent in Londen, Engeland, ontworpen door Stiff + Trevillion

Het kantoor van innocent in Londen, ontworpen door Stiff + Trevillion

Je zou de volgende vragen tijdens je sollicitatiegesprek kunnen stellen om een idee te krijgen van de werksfeer:

  • Hoe ziet een normale werkdag of werkweek er uit?
  • Hoe starten jullie ‘s ochtends op? Is het stil of gaan mensen met elkaar in gesprek?
  • Hoe gaan jullie als bedrijf om met een gezonde leefstijl? Wordt sporten en gezond eten aangemoedigd?
  • Worden successen hier gevierd? En hoe gaan jullie om met tegenslagen?
  • Ziet men hier elkaar na werktijd? Zijn er wekelijkse borrels?
  • Bieden jullie cursussen of opleidingen aan vanuit het bedrijf?
  • Wat vind JIJ leuk aan het werken hier?

Vergeet niet verder in het sollicitatieproces te vragen om een rondleiding op het kantoor. Dit kan een werkplek maken of kraken je ziet je toekomstige collega’s aan het werk.

Werk jij klantzijde of bureauzijde? En wat zijn voor jou de voordelen en nadelen hiervan? We horen het graag!



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant