Wil je werken bij Google of ga je binnenkort voor hen werken? Google wordt gezien als dé leukste werkgever — aldus Fortune’s ‘100 Best Companies To Work For’-lijst. En dat snappen we. De kantoorfilosofie van Google klinkt als volgt:

“To create the happiest, most productive workplace in the world”

Hoe ze dat doen? Door de werknemerstevredenheid, de betekenis van het werk en de flexibiliteit hoog te houden en de werkstress laag te houden.

  1. Werknemerstevredenheid — Hoe Google zijn personeel blij houdt
  2. Werkstress — Hoe ze zorgen voor een lagere werkdruk
  3. Betekenis — Hoe Google zorgt dat je je belangrijk voelt
  4. Flexibiliteit — Hoe het bedrijf omgaat met werkschema’s
Google’s kantoor in Madrid, Spanje (Jump Studios, foto door Gareth Gardner)

Het kantoor in Madrid, Spanje (Jump Studios, foto door Gareth Gardner)

1. Hoe Google zijn werknemers tevreden houdt

Google houdt zich net zo druk bezig met de zelfrijdende auto als met het perfectioneren van de prestaties van zijn werknemers .

Vanaf het begin hebben Larry Page en Sergey Brin, de oprichters van Google, onderzoek gedaan naar organisaties die écht geven om hun mensen. SAS Institute is er daar één van. Samen met dit instituut keken ze naar redenen waarom mensen met succes hun werk uitvoeren en loyaal blijven aan het bedrijf. Google heeft als gevolg hiervan fantastische secundaire voorwaarden en een aangename bedrijfscultuur. Het bedrijf snapt dat het alleen kan voortbestaan als zijn werknemers gelukkig zijn.

Als je gaat werken bij Google kun je het volgende verwachten:

  • Gratis ontbijt, lunch, diner, snacks én drinken
  • Gratis gezondheidszorg en tandheelkundige zorg, ook voor je gezin
  • Stomerijservice
  • Vervoer tussen huis en werk
  • Vergoeding voor massages
  • Sportscholen en zwembaden
  • Een wasstraat voor je auto
  • Slaapplekken (voor je middagdutje)
  • Videogames, tafelvoetbal en tafeltennis
  • Artsen op locatie
  • Een postkantoor op locatie
  • Een kapsalon op locatie
  • Kinderopvang
  • Subsidie voor het adopteren van kinderen
  • Een overlijdensuitkering

Google betaalt de kosten voor  deze voorzieningen. Het bedrijf verkleint op deze manier het risico dat werknemers ontevreden raken en bij een andere organisatie solliciteren. Binnen de techwereld zijn jonge talenten populair. Wanneer je deze binnen je bedrijf kunt houden, is dat veel waard.

Google’s Special Forces

Om het geluk van zijn werknemers bij te houden, heeft Google een speciaal team opgericht: People Operations. De mensen van People Operations zijn constant bezig met het testen van werknemers, gebaseerd op de data die ze over hen verzamelen. People Operations houdt zich bijvoorbeeld bezig met de optimale wachttijd in de rij voor de lunch (3 tot 4 minuten) en de ideale duur van betaald ouderschapsverlof (5 maanden).

Dankzij de werkzaamheden van het People Operations-team scoort het bedrijf op het gebied van werknemerstevredenheid een indrukwekkende 80%. Alleen Salesforce (87%), Facebook (88%) en LinkedIn (100%) scoren hoger.

Google’s kantoor in Haifa, Israël (Setter Architects, foto door Uzi Porat)

Het kantoor in Haifa, Israël (Setter Architects, foto door Uzi Porat)

2. Hoe Google omgaat met werkgerelateerde stress

Er wordt veel gevraagd van werknemers bij techbedrijven — bij Google is dat niet anders. Toch is de werkstress er aanzienlijk minder dan bij andere techbedrijven.

Werkgerelateerde stress is één van de meest voorkomende gezondheidsproblemen, ook in Nederland: zo’n 1 miljoen Nederlanders hebben last van burn-out-klachten. Vanwege de verhoogde kans op werkstress zijn Google’s voorwaarden, benoemd in het kopje hierboven, gericht op stressverlaging. Wist je dat je er bijvoorbeeld je huisdier mee mag nemen naar kantoor?

Google’s stressmanagementtechnieken

Toch zijn de secundaire voorwaarden niet genoeg om het stressniveau ver omlaag te halen. Om die reden geeft het bedrijf zijn werknemers de mogelijkheid speciale mindfulness-cursussen te volgen. Deze hebben namen die behoorlijk Zen klinken: ‘Meditation 101’, ‘Mindfulness-Based Stress Reduction’ en ‘Search Inside Yourself’.

Deze stressmanagementtechnieken zorgen ervoor dat het werkdruk-percentage bij Google op 57% ligt — iets hoger dan dat van Nokia (48%) en Yahoo! (53%) en heel wat lager dan bij Salesforce (73%), Samsung (74%) en Monster (82%).

Google’s kantoor in Boedapest, Hongarije (Graphasel Design Studio, foto door Atilla Balàzs)

Het kantoor in Boedapest, Hongarije (Graphasel Design Studio, foto door Atilla Balàzs)

3. Hoe Google zorgt dat je betekenis in je werk vindt

Binnen Google is de employee engagement hoog. Dat mag ook wel: het bedrijf ziet namelijk zijn werknemers als zijn belangrijkste kracht.

Als werknemer bij Google ben je geen machine, maar een mens. Zo luistert Google écht naar zijn werknemers. Via de jaarlijkse ‘Googlegeist’-enquête kan iedereen zijn of haar ervaring als werknemer delen. 88% doet dat dan ook. Door middel van dit soort onderzoeken weet het bedrijf dat de betekenis die het werk heeft, per persoon verschilt. Voor een werknemer is het belangrijkste dat zijn of haar werk wordt gewaardeerd binnen het bedrijf.

Sunday Pichai — Ask Me Anything

Google vindt het belangrijk dat werknemers op de hoogte zijn van het pad dat het bedrijf bewandelt. Het topmanagement van Google deelt elk kwartaal de informatie die het gaat voorleggen aan het bestuur met de werknemers. Ook is er elke vrijdag een Q&A-sessie – genaamd TGIF (Thank God It’s Friday) – waarin CEO Sunday Pichai de 20 meest gestelde vragen van die week beantwoordt.

Ook op het gebied van vertrouwen scoort het bedrijf hoog. Zo kan elke werknemer zijn of haar ideeën delen. Google laat op deze manier zien dat ze werknemers vertrouwt in het nemen van belangrijke beslissingen. En in tegenstelling tot bedrijven als Yahoo! wordt  bij Google niet gecontroleerd of je wel aanwezig bent op kantoor. Je mag namelijk vanuit huis werken, zonder dat je in de gaten gehouden wordt — zolang je je werktijden hebt overlegd met je manager. Samen met de prettige arbeidsvoorwaarden draagt dit stevig bij aan de betrokkenheid van werknemers.

Je kunt verwachten dat je bij Google wordt omringd door bekwame, inspirerende mensen met veel talent. 64% van de mensen bij Google vindt dan ook betekenis in het werk dat ze doen.

Google’s kantoor in Amsterdam, Nederland (D/dock, foto door Alan Jensen)

Het kantoor in Amsterdam, Nederland (D/dock, foto door Alan Jensen)

4. Flexibiliteit — Hoe Google omgaat met werkschema’s

Google ondervond dat wanneer je werknemers meer vrijheid geeft, ze harder — en beter! — willen werken. 83% van de werknemers noemt de flexibiliteit bij werken bij Google een pluspunt.

Zoals we hierboven noemden, krijgen werknemers de kans om zelf te bepalen waar ze werken — op kantoor of thuis. Ook de werktijden zijn flexibel: je mag zelf bepalen hoe laat je begint en hoe laat je naar huis gaat.

Het bedrijf snapt dat mensen niet 8 uur per dag productief en creatief kunnen zijn. Je moet hard werken, maar je krijgt ook de tijd om te ontspannen. Het is binnen het bedrijf niet vreemd dat werknemers onder werktijd sporten of gamen. Een  doordachte inrichting zorgt er bij Google voor dat het niet voelt alsof je op kantoor bent, maar alsof je thuis bent. Dit zorgt ervoor dat werknemers graag op kantoor zijn: gemiddeld 9 uur per dag, 5 dagen per week. Slechts 28% van de werknemers werkt wel eens thuis.

“We proberen de grenzen van de werkplek te verleggen,” zei Jordan Newman, voormalig Google woordvoerder, ooit. Een understatement.

Weekend = weekend

Google-werknemers zijn niet 24/7 met hun baan bezig. Werktijd is werktijd, wanneer je vrij bent hoor je je bezig te houden met  je familie en vrienden.

Waarom staat het bedrijf dit allemaal toe? Teresa Amabile, professor aan Harvard Business School, zegt:

“In meer dan 30 jaar onderzoek heb ik ontdekt dat mensen het meest creatief zijn wanneer ze door het werk zelf gemotiveerd worden.”

Oftewel: als je je werk leuk vindt, ga je beter werken.

Google heeft onder andere onderzoek gedaan naar de manier waarop mensen samenwerken. Wat bleek? Het belang van een onderlinge gemeenschap is groot. Wanneer je onder vrienden bent, ben je gelukkiger, loyaler en productiever.

Interessante statistieken over de werksfeer bij werken bij Google

97% van de werknemers vindt de secundaire voorwaarden speciaal en uniek
97% van de werknemers zegt de juiste middelen en uitrusting te krijgen
96% van de werknemers is trots wanneer ze vertellen waar ze werken
96% van de werknemers geeft aan vrij te kunnen nemen als het belangrijk is
96% van de werknemers is bereid net een beetje meer te doen, wanneer dat nodig is

Verder staat Google bekend om zijn uitdagingen, bonussen, communicatie en goede managers.

Maar.. je komt niet zomaar bij het bedrijf binnen. Bij het wervingsproces ligt de lat hoog. Wanneer je niet binnen de bedrijfscultuur past, word je niet aangenomen. Laszlo Bock, senior vice president People Operations, zegt:

“Een goede vuistregel is om alleen mensen aan te nemen die beter zijn dan jijzelf.”

Zou jij ook willen werken bij Google?

De headerafbeelding is het concept voor Google’s nieuwe hoofdkantoor in Mountain View, Californië (Big & Heatherwick Studio).



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.