De dynamische bedrijfscultuur van tegenwoordig vraagt een hoop van je. Deadlines, projecten en lange dagen – en dan heb je ook nog een druk privéleven! Je wilt natuurlijk goed blijven presteren op je werk, maar soms heb je gewoon te veel hooi op je vork genomen. Kamp jij met stress op je werk? Doe de test en lees snel verder. Hoe zorg je ervoor dat je niet ten onder gaat aan je drukke baan? Om je werkstress de baas te blijven hebben we 10 tips voor je!

1. Verwachtingen bijstellen

Het voorkomen van stress heeft vaak te maken met (te) hoge verwachtingen. Zowel verwachtingen van jou als van je werkgever kunnen te hoog zijn, en je veel stress bezorgen. Vraag je bijvoorbeeld te veel van jezelf? Of heeft je leidinggevende je taken opgelegd die je echt niet af gaat krijgen binnen de tijd die je ervoor hebt gekregen? Stress gegarandeerd.

Als de verwachtingen die je van jezelf hebt te hoog zijn, kun je alleen maar teleurgesteld worden. Dit draagt natuurlijk niet bij aan je humeur. Daarom is het belangrijk dat je realistische verwachtingen schept, en communiceert over de verwachtingen die anderen van jou hebben.

2. Rust nemen

Zowel je lichaam als je brein hebben behoefte aan voldoende rust. Niet alleen je telefoon moet opladen na een lange dag aan het werk te zijn geweest – jij ook! Zorg er daarom voor dat je avonden niet te vol zitten. Een avond bankhangen of eens vroeg naar bed gaan, doet wonderen voor het verminderen van je stresslevel.

3. Voor jezelf zorgen

Naast rust nemen, is het belangrijk dat je ook goed voor jezelf blijft zorgen. Denk bijvoorbeeld aan gezond eten, regelmatig sporten of voldoende water drinken. Al deze (kleine) dingen verminderen je werkstress en helpen jou om beter én met meer plezier te kunnen werken.

Niet alleen je lichaam heeft af en toe wat extra zorg nodig, ook je gedachten kunnen aandacht gebruiken wanneer je kampt met werkstress. Even je hoofd leegmaken of stilstaan bij die piekergedachten helpt je om stress los te laten weer fris op je werk te verschijnen.

werkstress

4. Tech-break nemen

Er is steeds meer bekend over het verband tussen het gebruik van smartphones en werkstress. Vaak wordt geadviseerd om zeker een uur voordat je naar bed gaat niet meer op je smartphone te zitten. Je slaapt beter en wordt uitgerust wakker. Leg je telefoon na het avondeten weg en neem een tech-break.

Ook het geluid van je telefoon uitzetten kan je helpen in het verlagen van je stress op je werk. Op die manier kom je niet in de verleiding om toch je mail te checken of te reageren op berichtjes. Zorg er dus voor dat je naast je werk ook af en toe offline bent.

5. Je pauze gebruiken

Je hebt niet voor niets een pauze in je werkdag. Gebruik deze dus ook goed. Eet niet achter je bureau maar loop even naar de kantine. Je bent even weg van je werkplek en kunt je makkelijker losmaken van je taken. Ook een korte wandeling helpt enorm als je merkt dat je stress begint te krijgen.

6. Werkstress-verminderende snacks

Ja, ze bestaan echt! Stress-verminderende snacks. Af en toe een stukje pure chocola is bijvoorbeeld een goede manier om je stresslevel naar beneden te halen. Cacao bevat namelijk ontzettend veel gezonde stoffen die je stress aanzienlijk verminderen en je focus verhogen. Het is natuurlijk ook gewoon een goed excuus om even van een stukje chocola te genieten.

Een andere manier om je werkstress te verminderen is het kauwen van kauwgom. Dit verlaagt namelijk de aanmaak van het stresshormoon cortisol. Daarnaast zorgt het kauwen er ook voor dat je hersenactiviteit en concentratie toeneemt. Zeker het proberen waard!

7. Je grenzen verdedigen

Om terug te komen op het eerste punt; voordat je leidinggevende te hoge verwachtingen van jou krijgt, is het jouw verantwoordelijkheid om aan te geven waar je grenzen liggen. Om je werkstress zo laag mogelijk te houden zal je deze grenzen ook moeten verdedigen. Zolang jij duidelijk bent over wat je wél en wat je niet kunt doen loop je geen risico op teleurstellingen.

8. Energiebron vinden

De één noemt het een uitlaatklep en de ander een energiebron. Even alle spanning en stress loslaten om dat te doen waar jij echt blij van wordt. Dát is waar je uiteindelijk het meeste aan hebt. Dit is voor iedereen anders. Misschien weet je al wat die energiebron voor jou is, of misschien ben je hier nog naar op zoek.

Krijg je energie van gezellige avondjes met vrienden of ben je liever alleen met een goed boek? Probeer uit te vinden waar jij gelukkig van wordt, en gebruik dit om je werkstress te verminderen.

9. Jezelf blijven uitdagen

Niets is zo stressverhogend als te weinig uitdaging. Verveling is een grote boosdoener als het gaat om stress op de werkvloer. Dit klinkt tegenstrijdig, maar denk er maar eens over na. Je bent goed bezig en rondt projecten met goede resultaten af – dat geeft een kick. Wanneer je deze uitdaging niet hebt, blijft die kick ook uit.

Af en toe je hersenen prikkelen kan dus echt geen kwaad!

10. Hulp vragen

Als je er alleen niet uitkomt, kan het soms erg opluchten om met iemand over je werkstress te praten. Dit kan met vrienden of collega’s zijn, maar ook met een professional die gespecialiseerd is in het helpen van mensen met (werk)stress. Dit kan alleen maar bijdragen aan jouw productiviteit en werkplezier, wat er op zijn beurt voor zorgt dat je werkgever ook tevreden is.

Het belangrijkste is dat de werkstress niet omslaat in een burn-out. Probeer te accepteren dat je niet altijd op 100% kunt functioneren, en vraag advies. Daar heb je zelf het meest aan.

 

Tackel je stress op het werk

Ga zelf eens aan de slag met deze tips en verminder je werkstress. Zo doe jij je werk weer met plezier en kun je laten zien wat je waard bent!

Zelf ook advies? Laat vooral een berichtje achter!

De laatste vacatures



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant