Growth Hacking is een veelgebruikte term de laatste tijd.  Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar een getalenteerde Growth Hacker. Maar wat houdt het nou eigenlijk precies in? Is het echt een unieke werkwijze of is het vooral een populaire term?

Growth Hacking vs. Traditionele marketing

Heel simpel gezegd: met Growth Hacking probeert een bedrijf of start-up snel te groeien, het liefst door zo min mogelijk geld uit te geven. Waar met de traditionele marketingstrategieën vaak een langdurige campagne wordt uitgezet met een flink budget erachter, worden met Growth Hacking meerdere snelle experimenten gedaan. Hiervan wordt heel regelmatig en grondig de data geanalyseerd om de experimenten direct aan te passen waar nodig.

Nu lijkt het net alsof Growth Hacking vernieuwend is omdat hiermee kortere projecten toegepast worden. Maar dat is niet het enige. Een van de aspecten waarmee Growth Hacking zich vooral onderscheidt is de combinatie van verschillende invalshoeken die gehanteerd worden. Het gaat niet alleen om een marketingmethode, maar Growth Hacking is vooral een samenhang van creatieve marketing, gedragspsychologie, data-analyse, tooling, automatisering en soms zelfs programmeren. Geen kinderspel dus.

Growth Hacking

Alles draait om groei

Bij Growth Hacking is er maar één doel en dat is: groeien. Dit kan op verschillende niveaus. Allereerst door naamsbekendheid te verkrijgen, oftewel: zoveel mogelijk zichtbaar zijn, altijd en overal. Er zijn een paar mooie Growth Hacking-succesverhalen bekend waarin een bedrijf in korte tijd enorm is gegroeid door te profiteren van het netwerk van een ander bedrijf. Dit is precies de bedoeling van deze vernieuwende methode. Groeien (Growth) door ergens anders “in te breken” (Hacking). Het volgende niveau is uitbreiden. Als je eenmaal bekend bent onder een aantal mensen uit je doelgroep wil je natuurlijk dat dit aantal steeds groter wordt. Het mooiste is als dit gebeurt doordat de mensen die jou kennen jouw bedrijf of product zelf gaan aanbevelen bij anderen. Dit proberen te realiseren is ook een belangrijk aspect van Growth Hacking.  Het laatste niveau dat onder groeien valt is het ‘groot blijven’. Als je eenmaal naamsbekendheid en volgers/gebruikers hebt, is het natuurlijk zaak om ervoor te zorgen dat je deze ook behoudt.

Waar een Growth Hacker vaak echt anders te werk gaat dan een traditionele marketeer is in het inspelen op de markt. Er wordt bij Growth Hacking niet gewerkt op basis van aannames, maar alle vermoedens worden getest, gemeten en geanalyseerd. Ze doen er alles aan om hun klanten op te zoeken, te leren kennen en op basis daarvan te bepalen wat wel en niet werkt. De functie Growth Hacker is daarom een combinatie van marketeer, content- en conversiespecialist, maar ook data-analist.

Voorbeelden Growth Hacking

Na deze abracadabra over wat het allemaal inhoudt, is het misschien tijd om met wat voorbeelden te komen om het wat meer concreet te maken. Een van de meest genoemde succesverhalen over Growth Hacking is dat van Airbnb. Deze organisatie is enorm groot geworden, omdat ze slim hebben ingespeeld op ‘Other People’s Networks’. Ze hebben het zo weten te spelen dat alle listings die op Airbnb werden geplaatst ook op Craigslist verschenen. Op die manier konden ze meeliften op de populariteit van dit platform. Het resultaat was dat ze in no time bekend waren over de hele wereld. Slim gespeeld. En vooral: goed gebruikt gemaakt van Growth Hacking.

Een ander voorbeeld van het uitbreiden van bekendheid door middel van Growth Hacking  is dat van Spotify. Zij zorgden ervoor dat je op Facebook kon delen welk nummer je op dat moment luisterde. Op die manier kwam Spotify direct bij alle vrienden van de eerste Spotify-gebruikers onder ogen.

Growth Hacking - bekendheid creëren

Ook Dropbox heeft handig gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Growth Hacking biedt. Zij stelden voor zichzelf vast waar hun doelgroep behoefte aan had en kwamen al snel op ‘opslagruimte’. Daarom stelden ze in dat gebruikers extra opslagruimte konden kopen, maar dat ze dit ook gratis konden krijgen als ze hun vrienden uitnodigden om Dropbox te gebruiken. Drie keer raden voor welke optie het meest gekozen werd.

Ben jij geschikt voor Growth Hacking?

Het idee van Growth Hacking is dus zo snel mogelijk groeien en het liefst zonder (al te veel) budget uit te geven. Manieren bedenken waarop je dit zou kunnen doen is een ding. Het uitvoeren is een tweede. Voor de link tussen Airbnb moest een speciale bot gebouwd worden en ook de connectie tussen Spotify en Facebook werd door Spotify zelf gecreëerd. Vandaar dat bij Growth Hacking vaak ook enige programmeerkennis gewenst is, of in ieder geval inzicht in wat er allemaal mogelijk is. Een Growth Hacker is dus meer dan een slimme marketeer. Het is iemand die de juiste experimenten kan uitvoeren, data kan analyseren en ook de nieuwste tools kent waarvan gebruik gemaakt kan worden.

Groeien maar

Wil jij je graag specialiseren in Growth Hacking? Dan kun je je inschrijven voor een van de vele cursussen of traineeships die er worden gegeven op dit gebied. Ben jij  al een getalenteerde Growth Hacker? Dan heb je geluk, want dan bevind je je in een zeer gewilde positie. De vacatures voor deze functie vliegen je om de oren. Dus, kiezen maar.

*Benieuwd naar de beste Growth Hacking tools? Lees dan ook volgende week onze blog.



Ilse is gek op taal. Ze houdt ervan een perfecte tekst te creëren door te spelen met synoniemen en woordvolgordes. Daarnaast blijft ze graag op de hoogte van de digitale trends op de arbeidsmarkt en op de werkvloer. Haar interesses liggen bij thema’s als tech en online marketing, maar ook bij carrière en lifestyle. Genoeg inspiratie voor leuke blogs dus.


Dit vind je ook interessant