Kijk er niet van op als je vijfjarige neefje jouw tablet pakt en hardop “dinosaurus filmpje” tegen het beeldscherm zegt. Hij weet namelijk donders goed wat ‘ie doet. Voice search. Hij stelt een vraag – de tablet geeft antwoord met filmpjes van dino’s. Het feit dat een kereltje van vijf dit zo snel onder de knie heeft, is helemaal niet raar. Voice search is namelijk veel natuurlijker dan text searching. De shift van short-tail-zoekwoorden naar long-tail-zoekwoorden is in volle gang en heeft grote consequenties voor jouw ranking op Google. Deze voice search trend belooft verandering te brengen in het huidige online marketinglandschap. Dus hoe kunnen we hier als marketeers het beste op inspelen?

Kunstmatige intelligentie

Voice search is een goed voorbeeld van de vele mogelijkheden die kunstmatige intelligentie biedt. Deze worden met de dag geavanceerder. We kennen allemaal het fenomeen: schaken tegen de computer. Ook een vorm van kunstmatige intelligentie. Waar het daarbij puur draait om vermaak, wordt kunstmatige intelligentie ook vaak genoeg ingezet voor nuttige doeleinden.

Zo is voice search bij uitstek een voorbeeld van een relevant instrument dat voortkomt uit kunstmatige intelligentie. Het is ontwikkeld om de wereld een klein stukje makkelijker te maken. Via voice search krijg je sneller dan ooit antwoord op je vragen. En een prachtige bijkomstigheid: het is ook geschikt voor analfabeten of kinderen die nog niet kunnen lezen en schrijven, zoals je vijfjarige neefje.

Populariteit groeit hard

Een onderzoek van Google wijst uit dat zeker de jongere generatie geen moeite heeft met publiekelijk tegen zijn/haar telefoon praten. Waar vroeger de weg werd gevraagd aan vreemden, is onze telefoon steeds vaker rots in de branding. Omdat deze vorm van zoeken aanzienlijk verschilt van het simpelweg intypen van twee woorden, is een aangepaste SEO-strategie vereist.

Maar niet alleen onder jongeren is voice searching een toenemende trend, ook volwassenen vinden de functie een aanwinst. 40% van de volwassenen gebruikt voice searching regelmatig om een route uit te stippelen en 39% dicteert berichten die vervolgens worden omgezet in tekst. Maar onder deze groep is de gêne om in het openbaar tegen een toestel te praten toch nog vrij aanwezig – maar een kwart van de volwassenen zou voice searching gebruiken in het bijzijn van anderen tegenover bijna 60% van de jongeren. Generatie dingetje?

 

25% van de volwassenen zou voice searches gebruiken in het openbaar - 60% van de jongeren vindt voice searching in het bijzijn van anderen geen probleem

Dat de populariteit van voice searching toeneemt is ook te danken aan de verbetering van de voice searching platformen. In het verleden hebben gesprekken met Siri hilarische resultaten opgeleverd – de functie begreep simpelweg de vragen niet. Maar dit probleem lijkt steeds kleiner te worden. In 2010 was 30% van de antwoorden niet relevant of werd er zelfs helemaal geen antwoord gegeven, in 2018 gaat de betrouwbaarheid richting de 95%.

Voice search van jongeren nemen toe

De ‘W’ van…?

‘Wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘wanneer’ en ‘waarom’ natuurlijk! Deze woorden zijn met de introductie en verbetering van voice searching steeds belangrijker geworden. Mensen limiteren hun zoekopdrachten namelijk niet meer tot twee woorden, of zogenoemde short-tail-zoekwoorden. Hele zinnen – vaak in de vorm van een vraag – worden ingesproken en bevatten daarom vaak de bovengenoemde woorden. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s antwoord bieden op deze wie-wat-waars.

Ook het toevoegen van de locatie van je bedrijf is aan te raden. Veel van de ingesproken vragen eindigen namelijk op ´[…]bij mij in de buurt?’ Zodra jouw locatie overeenkomt met de locatie van de voice searcher, kom jij hoger in de resultaten. Microdata verwerken en daarmee je rich snippets optimaliseren kan hier veel invloed op hebben. Ook het creëren van een Frequently Asked Questions-pagina (FAQs) draagt bij aan een verbeterde vindbaarheid wanneer voice searching wordt gebruikt. Op deze pagina kun je namelijk de vragen die gebruikers stellen via voice searching-platforms letterlijk vermelden en er vervolgens concreet antwoord op geven.

Voice Search begrijpt context

Dankzij geavanceerde machine learning-technieken zijn voice search platformen steeds beter in staat de context van een vraag te begrijpen. Waar text searching vaak gebonden was aan context-loze zoekwoorden, biedt een volledige zin ruimte voor interpretatie. De zoekopdracht ‘Koning van België’ geeft je zeer waarschijnlijk heel veel uiteenlopende antwoorden; wie de koning van België is, de geschiedenis van de Belgische monarchie, hoe zijn kinderen heten, etc. De vraag ‘Wie is de koning van België?’ geeft je daarentegen gelijk een concreet antwoord: Filip, punt.

Door middel van voice search kan er dus veel specifieker gevraagd en gezocht worden, waardoor zoekresultaten – en daarmee de ranking van een pagina – niet per definitie afhankelijk zijn van keyword density. De focus verschuift dus van keyword overeenkomst naar context.

Het gebruik van voice search in de auto

Focus op mobiele gebruikers

Voice search is niet voor alle devices even praktisch. Je laptop of tablet uit je tas halen om vervolgens je route te gaan plannen midden op straat is niet echt handig. Zeker niet als je telefoon vaak toch al in je hand ligt. Voice search is daarom ook echt voornamelijk voor mobiele gebruikers een uitkomst. Houd hier dus ook rekening mee met de ontwikkeling van jouw website. Een mooie responsive website is een must als je wilt opvallen in de voice search resultaten met content die aansluit op de behoeften van smartphonegebruikers. Vermijd lange teksten en statische content – bied gebruikers de informatie waar ze echt naar op zoek zijn.

Natuurlijk kun je met voice search ook een hoop lol hebben. Siri staat bijvoorbeeld bekend om de gevatte en cynische weerwoorden op vragen van gebruikers. Stel bijvoorbeeld eens vragen als ‘bestaat sinterklaas?’, ‘wat draag je op dit moment?’ of ‘heb je huisdieren?’. Of probeer zelf een paar leuke vragen te bedenken waarmee je Siri van de leg krijgt. Dan is voice search ineens ook nog geschikt voor een avondje vermaak met je vrienden.

Ok Google, is voice search de toekomst?

Voice search is bezig met een flinke opmars, maar of dit betekent dat text searching ingehaald wordt en SEO-strategieën over de kop moeten, is nog maar de vraag. Als bedrijven zich aanpassen aan deze trend en het voordeel van voice search inzien, is de kans groot dat het algoritme van Google dit oppikt en in gaat zetten op resultaten die voice search beter ondersteunen. Op dit moment bestaat 10% van het zoekvolume op Google uit voice search opdrachten, maar volgens Google-topman Behshad Behzadi zal dit percentage de komende jaren in rap tempo toenemen.

Wij zijn in ieder geval erg nieuwsgierig naar de ontwikkelingen binnen voice search en blijven jou natuurlijk op de hoogte houden van nieuwe trends!



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant