In de toekomst (zeg maar, het jaar 2030) zal het onlinemarketinglandschap er heel anders uitzien. Kunstmatige intelligentie is in opkomst. Wat is de invloed van AI op online marketing? Gaat de sector geautomatiseerd worden met machine learning? Of heb je als marketeer geluk? Wij weten het!

De toekomst is hier: machine learning

Door machines de juiste data te geven, kunnen deze de menselijke capaciteiten overtreffen. Daar kunnen wij niet tegenop – machines zullen het van ons winnen wanneer het gaat om telkens hetzelfde werk doen op hoge snelheid.

Geautomatiseerde taken zijn de toekomst. Ga maar na: je zult het analyseren van het effect van een campagne nooit beter en sneller kunnen dan Google Analytics.

Error 404

Maar, er is goed nieuws: machines kunnen niet omgaan met nieuwe situaties. Een machine kan geen SEO-tekst met een unieke insteek schrijven. Een machine kan ook geen businessplan schrijven aan de hand van een gat in de markt.

In de toekomst zal er worden gekeken welke elementen van jouw baan kunnen worden geautomatiseerd. Dan gaat het om de snelle, regelmatige taken, zoals analyseren, afbeeldingen creëren of socialmedia-teksten schrijven aan de hand van jouw kopie. Deze taken zijn voor jou weggelegd.

Deze banen in online marketing zijn in opkomst

85 procent van de banen in 2030 bestaat op dit moment nog niet, concludeerde Dell uit onderzoek dat het samen met het Institute for the Future (IFTF) uitvoerde. We noemen 5 banen die binnen online marketing groot gaan worden.

Je moet wel weten van webcare wil je online community manager worden

Online community manager

Webcare zit in jouw bloed. Als online community manager leid je de gemeenschap rondom je merk in goede banen. Je zorgt er actief voor dat klanten zich online positief uiten over je product. Tegelijkertijd zet je negatieve reacties om naar positieve ervaringen.

Klantenservice? Nee, het is groter dan dat.

Als online community manager houd je je bezig met de complete online cultuur van het merk. In de toekomst wordt online branding grotendeels gedaan door klanten, niet door bedrijven zelf. Jij zorgt ervoor dat dit optimaal verloopt: je haalt influencers binnen, zorgt voor native marketing, houdt actief in de gaten wat er online over het bedrijf wordt gezegd en haalt ideeën van buiten naar binnen.

Big data genie

Dankzij jouw big data skills worden voorspellende analyses weer interessant. Als big data genie match jij klanten en producten. Jij bent de brug tussen big data en de marketing pro’s – persoonlijke aanbevelingen beginnen bij jou. Samen met de purchase prediction analyst creëer je meerdere profielen per klant, om zo te voorspellen wanneer welke klant een specifiek product nodig heeft. Dataspecialist én mensenkenner, dat ben je zeker.

De laatste vacatures

Als Purchase Prediction Analyst snap je hoe de koopcylus in elkaar zit. Afbeelding door Simon Property Group.

Of er nog winkels zijn in 2030, durven we niet te zeggen. (Afbeelding door Simon Property Group)

Purchase prediction analyst

Jij weet exact wanneer een klant een specifiek product nodig heeft. Dankzij de uitkomsten van de diepgaande analyses van het big data genie weet jij precies welke klant zich in welk deel van de koopcyclus bevind. Als purchase prediction analyst kun je de customer journey dromen en dus, voorspellen. Samen met de multimarketeer zorg jij voor op maat gemaakte campagnes per klant, zodat ze op het juiste moment het juiste product te zien krijgen.

Multimarketeer

Zeg je campagne, zeg je multimarketeer. Jij hebt overal verstand van – en met overal bedoelen we ook écht overal. Als multimarketeer zorg jij ervoor dat producten aan de man komen. Dat doe je met op maat gemaakte campagnes, die je maakt met behulp van de purchase prediction analyst en de mediamarketeer. Jij bent het knooppunt van de werkzaamheden – het is online marketing op z’n best.

Als Mediamarketeer moet je óók verstand hebben van VR

Mediamarketeer

Communicatie is zeg maar echt jouw ding. Als mediamarketeer ben je verantwoordelijk voor alle marketing die ook maar iets met beeld te maken heeft. Het liefst bewegend beeld, aangezien dit al ver voor 2030 het grootste deel van al het internetverkeer zal innemen. Jij zorgt ervoor dat een merk een persoonlijkheid wordt. Daarmee speel je op emotioneel niveau in op de wensen van de klant. Dat doe je niet alleen samen met de multimarketeer, maar ook met influencers van buitenaf. Geen potentiële klant is meer veilig voor je.

Ben jij er klaar voor?



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant