Je koopt geen Nikes omdat het de enige verkrijgbare sportschoenen  zijn. Je koopt Nikes omdat je bij de club mensen wilt horen die Nikes dragen — het is een statement. Nike verkoopt namelijk geen schoenen of kleding. Het verkoopt een levensstijl.

Elk merk heeft een eigen identiteit. Deze bestaat niet alleen uit een logo. Onder de identiteit van een merk valt de vormgeving van alle visuele aspecten, zoals flyers, werkkleding en een website. Het gevoel dat het merk bij je oproept komt door branding.

Dit is de brand identiteit van Nike

Ook jij bent een merk – je hebt een eigen identiteit. Deze zul je, als je op zoek bent naar een baan, aan je toekomstige werkgever moeten verkopen. Dat kan door te beginnen met het creëren van een positieve online aanwezigheid via personal branding. Wij helpen je met de eerste stappen daar naartoe.

Wat is personal branding?

Personal branding is niets meer dan het gladstrijken van je online presentie: via elk kanaal wil je informatie in dezelfde stijl over jou tonen. Beyoncé heeft een personal brand, Oprah Winfrey heeft een personal brand, Gary Vaynerchuk heeft een personal brand. Waarom? Omdat hun online reputatie minstens zo goed moet zijn als hun offline reputatie.

Uiteindelijk verkopen zij geen producten, ze verkopen zichzelf als merk.

De personal branding van Gary Vaynerchuk

Gary Vaynerchuk als brand

Waarom heb je personal branding nodig?

Wanneer je online gaat solliciteren, doe je precies wat Beyoncé, Oprah en Gary ook doen: je verkoopt het totaalplaatje van jezelf. Het doel van personal branding is het achterlaten van een positieve indruk van jou als persoon.

Wanneer een potentieel nieuwe werkgever jou googelt, welk beeld krijgt hij dan van je?

Het binnenhalen van een baan is een van de voornaamste drijfveren om voor online personal branding te kiezen. Een keihard feit: je wordt door die potentieel nieuwe werkgever gegoogeld voordat je op sollicitatiegesprek komt. Bevalt het hem niet wat hij ziet? Dan belandt je cv in de prullenbak.

Personal branding gebruiken bij het solliciteren

Nadenken over je online presentie voordat je begint met solliciteren is een must. De cijfers liegen er niet om. In 2013 werd 73% van alle sollicitanten opgezocht op internet voordat ze werden uitgenodigd op gesprek. 19% van de werkgevers heeft weleens een sollicitant afgewezen naar aanleiding van feestfoto’s of discriminerende teksten op het web.

Iemand met excellente personal branding laat zien dat hij controle heeft over zijn identiteit. Hij weet duidelijk waar hij voor staat — met personal branding zorgt hij ervoor dat hij het totaalplaatje van zichzelf verkoopt.

Dit moet je weten over personal branding

Het plaatje moet perfect zijn

Om je online identiteit succesvol te maken, moet deze in overeenstemming zijn met je offline persoonlijkheid. Wanneer deze twee botsen, heeft personal branding geen zin: offline je online verwachtingen niet waar kunnen maken is een no go.

Let me tell you a story..

Personal branding is professionele storytelling. Je verhalen en ervaringen kun je communiceren via verschillende kanalen. Door deze online te presenteren, kun je je kennis, vaardigheden en werkervaring aantonen. Daarnaast kun je laten zien hoe je jezelf constant verbetert en waarom je hebt gekozen voor je huidige baan. Zó bouw je autoriteit op.

Marketing + individu = 💗

Met personal branding laat je zien dat je controle hebt over je eigen kunnen. Je weet waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Wanneer je dit online toepast, ben je je eigen marketeer. In een wereld vol mogelijkheden en snelle veranderingen laat je zien dat je meester bent van je eigen identiteit. Het is de ultieme mix van marketingcultuur en de individualistische leefstijl van deze tijd.

Zekerheid in onzekere tijden

Personal branding zorgt voor zekerheid in een onzekere economie. De wereld stapt langzaam over op een gig economy, waarbij  geen ruimte is voor een vaste baan — alles gaat op projectbasis. Wanneer je een interessant pakket aan vaardigheden hebt, is het van belang dat je dit laat zien. Personal branding is hiervoor dé manier.

Het is je goed recht!

Ook al heb je momenteel een baan: je hebt het recht om je eigen brand op te zetten en deze te onderhouden. Je laat daarmee zien dat je het belangrijk vindt om een positieve online indruk achter te laten, ook al heb je een baas boven je. Het maakt deel uit van de vrijheid die je hebt als persoon.

Voordelen van personal branding

  • Je bent je bewust van je eigen identiteit
  • Je weet wat er online over je gezegd wordt
  • Je kunt connecties leggen met collega’s in je niche
  • Je bouwt online autoriteit op
  • Je creëert mogelijkheden voor nieuwe projecten
  • Je laat zien dat je proactief aan jezelf werkt

Nadelen van personal branding

  • De informatie die je plaatst, is permanent
  • Je moet de verwachtingen die je online creëert offline waar kunnen maken
  • Een personal brand opzetten en onderhouden kost tijd

De laatste vacatures

Personal branding: 6 personen die het begrepen hebben

Als je op zoek bent naar voorbeelden van hoe excellente personal branding er precies uit ziet, kom je al snel terecht bij ontwerpers. Bij vormgevers zit branding in het bloed. Het is voor hen noodzaak te weten hoe personal branding werkt — de meesten komen aan projecten dankzij een goed onderhouden online aanwezigheid.

We hebben 6 personen geselecteerd die hun personal branding op hoog niveau uitvoeren. We hebben hierbij gekeken naar de volgende 3 factoren:

  • Identiteit — geeft deze persoon op alle kanalen weer wie hij of zij is?
  • Authenticiteit — kun je aan de personal branding van deze persoon zien dat het van hem of haar is?
  • Autoriteit — kan deze persoon aantonen dat hij of zij expert is binnen het vakgebied?

Steven Harrington

Branding: Steven Harrington's website

Steven Harrington’s website

Steven Harrington's Instagram

Steven Harrington’s Instagram

Steven Harrington's Facebook

Steven Harrington’s Facebook

Antonio Carusone

Antonio Carusone's website

Antonio Carusone’s website

Antonio Carusone's Twitter

Antonio Carusone’s Twitter

Jessica Hische

Jessica Hische's Twitter

Jessica Hische’s Twitter

Jessica Hische's Instagram

Jessica Hische’s Instagram

Frank Chimero

Frank Chimero's website

Frank Chimero’s website

Frank Chimero's Twitter

Frank Chimero’s Twitter

Frank Chimero's Instagram

Frank Chimero’s Instagram

Lotta Nieminen

Lotta Nieminen's website

Lotta Nieminen’s website

Lotta Nieminen's Twitter

Lotta Nieminen’s Twitter

Mike Kus

Mike Kus' Twitter

Mike Kus’ Twitter

Mike Kus' Instagram

Mike Kus’ Instagram

Zó begin je met het bouwen van je personal brand

Voordat je actief met personal branding begint, moet je jezelf door en door kennen. Niet alleen de positieve punten, maar ook de negatieve kanten van je persoonlijkheid. Mocht je daar nog niet over hebben nagedacht, dan kun je personal branding beter uitstellen.

Wanneer je je identiteit redelijk op een rij hebt, kun je beginnen aan het personal branding-concept. Hoe ga je jezelf online presenteren? Het concept wordt gekenmerkt door 3 fases:

  1. Het omschrijven van je identiteit
  2. Het ontwikkelen van je positie
  3. Het evalueren van je online presentie

Fase 1 – Het omschrijven van je identiteit

Zoals we hierboven al zeiden, is het belangrijk dat je eigen identiteit voor jezelf helder is. Dat begint met het beantwoorden van 3 vragen over jezelf:

  • Wie ben je?
  • Wat doe je?
  • Waarom doet het ertoe?

Fase 2 – Het nadenken over je positie

Om te bepalen hoe je jezelf online gaat presenteren moet je weten wat je teweeg wilt brengen met je identiteit. Dat wil zeggen:

  • Wat maakt jou uniek?
  • Wat zorgt ervoor dat jij opvalt tussen 10.000 andere mensen?

Fase 3 – Het evalueren van je online presentie

Voordat je begint met het bouwen van je online identiteit moet je zeker weten of het totaalplaatje klopt:

  • Voldoet je identiteit aan al je persoonlijke waarden?
  • Voldoet je identiteit aan al je professionele waarden?
  • Kan je identiteit je helpen je doelen te bereiken?

Het ontwikkelen van je personal brand

Je antwoorden op bovenstaande 8 vragen geven je een goed inzicht over wie je bent als persoon, waar je voor staat en wat jou uniek maakt. Aan de hand van deze kernwaarden kun je beginnen met het vormgeven van je personal brand. Daarvoor heb je 4 dingen nodig:

  • Een logo
  • Een lettertype
  • Een kleurenschema
  • Een (semi-)professionele foto van jezelf

Wanneer je geen ontwerper bent (en er ook geen kent), kan dit nogal een klus zijn. Mocht je niet de middelen of de tijd hebben om voor je eigen vormgeving te zorgen, dan raden we je aan contact te leggen met een vormgever Hij of zij is in staat om je complete identiteit te ontwerpen.

Ga de uitdaging aan!

Wil  je zelf de uitdaging aangaan, maar weet je niet precies hoe? De volgende websites helpen je op weg:

Een logo ontwerpen in 15 minuten? Deze ontwerper legt het je uit
Met deze voorbeelden kom je sowieso uit je Google Fonts-keuze
Moeite met het maken van een kleurenschema? Deze website biedt hulp

Een (semi-)professionele foto van jezelf maken is een compleet ander verhaal — daarvoor kun je het best een fotograaf bevrienden. Zorg ervoor dat je profielfoto in ieder geval géén vakantiefoto, feestfoto of selfie is.

Je online kanalen activeren

Voor personal branding kun je het best de volgende kanalen gebruiken:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Instagram
  • Pinterest
  • YouTube
  • Quora
  • Medium

Je kunt ook denken aan het volgende:

  • Een persoonlijke website
  • Een blog
  • Een podcast
  • Video’s
  • Webinars
  • E-books

De beste kanalen om jezelf op te branden

Wanneer je voornaamste doel het vinden van  een baan is, kun je niet om LinkedIn heen. Via LinkedIn kunnen recruiters je makkelijk vinden. Zorg er wel voor dat je profiel up-to-date is.

Mocht je jezelf vooral online willen branden, dan kun je dat goed door middel van video’s doen. Video doet het  altijd goed. Via een video kun je open communiceren en feedback ontvangen. Het geeft je de kans je persoonlijkheid gemakkelijker weer te geven. Je kunt je lichaamstaal gebruiken, en ook je kennis komt beter over via dit medium — mogelijkheden die je  niet hebt in tekst.

Drie, twee, een..

Op Namechk kun je zien op welke kanalen je naam nog beschikbaar is. Je kunt je personal brand monitoren door onder andere Google Alert en Social Mention in te stellen.

Ben jij er klaar voor?



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant