Content kan op verschillende manieren worden gedeeld. Je hebt natuurlijk blogs en video’s, maar je kunt er ook voor kiezen om kennis te delen via een online marketing podcast.

Wat is een podcast?

Een podcast is een audioshow. Zoals op de radio, maar dan vooraf opgenomen. In een podcast worden voornamelijk gedachten en meningen gedeeld met luisteraars. Dat kan over elk onderwerp gaan, zoals politiek, cultuur, wetenschap en lifestyle. Maar ook over online marketing.

De podcast in Nederland

In Nederland is het fenomeen podcast nog niet zo groot. Je zou zelfs kunnen zeggen dat het nog moet doorbreken. 25.000 downloads per aflevering zijn bij ons unieke cijfers. In Amerika is dat anders. Zo’n 20% van alle Amerikanen beluistert elke maand wel een podcast.

Het beluisteren van podcasts komt in Nederland langzaam op gang, onder meer omdat er nog geen goedwerkende, algemene app is om podcasts op te luisteren. Je hebt wel verschillende apps die je podcasts laten luisteren, zoals Apple’s Podcast-app, Stitcher, Pocket Casts, Spotify (via de mobiele app) en Soundcloud. Daarnaast heb je het Nederlandse platform Dag en Nacht. Maar een universeel platform? Dat is er (nog) niet.

De laatste vacatures

Podcasts & marketing

Binnen online marketing zit de podcast al redelijk op z’n plek. De grote marketingblogs hebben allemaal wel een wekelijkse uitzending, zoals Copyblogger FM, Social Media Marketing Happy Hour en The Growth Show.

Maar welke zijn écht je tijd waard?

Een podcast luisteren tijdens het wachten? Goed idee.

Marketing School: 10 minuten per dag

Heb je wat tijd over na je ontbijt, in de trein of in de file naar huis? De online marketing podcast Marketing School geeft je dagelijks marketingtips. Je krijgt deze van Neil Patel en Eric Siu, vast geen onbekende namen voor je. Het is het beste van de onlinemarketingwereld in minder dan 10 minuten.

Dat las je goed. In minder dan 10 minuten.

De titels van de afleveringen zijn zo ingedeeld dat je kunt zien waar de uitzending over gaat. Daarnaast heeft elke aflevering notities, zodat je een kleine samenvatting krijgt.

Een podcast luisteren tijdens je dagelijkse kop koffie: heerlijk.

Marketing Over Coffee: 20 minuten per week

Eén ochtendpauze per week besteden aan het leren van wat nieuws? Pak een kop koffie en ga lekker achterover zitten voor de wekelijkse online marketing podcast Marketing Over Coffee.

Deze podcast is kwalitatief zó goed. En dan hebben we het niet alleen over de inhoud. John J. Wall en Christopher S. Penn bezoeken elke week een café, waar ze 20 minuten praten over.. marketing! Online, offline, het maakt ze niet uit – een interessante aflevering komt er altijd uit.

Ook zo'n goed idee: een langere online marketing podcast bij je weekendontbijt. Zo kom je je tijd wel door.

This Old Marketing: 60 minuten per week

Niks uitslapen op zaterdagochtend, jij staat gewoon om 7 uur naast je bed. Er knalt een aflevering van This Old Marketing uit je stereo tijdens je uitgebreide weekendontbijt. Een moment voor jezelf, waarin je ook nog iets bijleert.

Met deze online marketing podcast blijf je op de hoogste van alles rondom contentmarketing. Nuttige info,  gebracht op een luchtige manier. Goeroes Joe Pulizzi en Robert Rose praten wekelijks een uur over alles wat met content te maken heeft: het nieuws, voorbeelden en vragen. Je merkt direct dat ze het met passie brengen ze zijn een kei in storytelling.

Heb jij nog een goede tip? Wat is jouw favoriete online marketing podcast?



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant