Traditionele modellen die je vertellen hoe je je werk moet uitvoeren? Langetermijnplannen voor de hele marketingafdeling? Klanten bestoken met advertenties? Nee, dat doen we niet meer in de toekomst. Maar wat dan wel? Dit is online marketing in 2020.

Data verzamelen of producten verkopen?

Big data wordt groot, groter, grootst. Klantendata verzamelen wordt belangrijker dan producten verkopen. Men schat dat de big data-industrie in 2020 zo’n 170 miljard euro gaat opleveren. Nadenken over online privacy? Dat hoeft niet meer, aangezien online privacy niet meer bestaat.

Verzamelde klantgegevens verschillen per bedrijf. Deze infographic geeft een beeld van waaruit een klantendataprofiel kan bestaan.

Data wordt opgeslagen in speciale servergebouwen. Ook jouw data zit daarbij.

De gemiddelde Brit zou zijn persoonlijke data verkopen voor €2.268. Marketeers betalen voor dezelfde data gemiddeld €0,50. Hoewel oudere mensen hun gegevens liever niet afstaan, staat generatie Z eerder data af in ruil voor een gratis product of service. Het gezegde: “If you don’t pay for the product, you are the product” is hier zeker van toepassing.

Data skills

Geïnteresseerd in analytics en dataprofielen? Zorg voor een combinatie van kennis over Microsoft Excel, Google Analytics en SQL. De vraag naar marketeers met deze vaardigheden is groot, het aanbod klein.

De ervaring van de klant

In 2020 zullen er zeker 5 miljard mensen via internet verbonden zijn. De wereld is een mobiele wereld. Dankzij globalisering kunnen al deze 5 miljard mensen je product afnemen. Ze komen daarbij niet in aanraking met je merk door advertenties: in de toekomst gebeurt dat via je online community.

De ervaring van de klant betekent alles. Het begint bij het bezoeken van je website. Een bezoeker heeft binnen 0.05 seconden een mening over je merk. 94% beoordeelt je merk aan de hand van de vormgeving van je homepage. Zo’n 20% klikt de pagina weg als het langer dan 2.6 seconden duurt om te laden.

Wat betreft online marketing in 2020 zullen we misschien terugkijken op de huidige marketingmanieren en denken: ‘Wat een kinderspel.’ Je ziet de ingrijpende veranderingen op dit moment al komen. Zo neemt Apple dit jaar het voortouw met het blokkeren van retargeting.

Advertenties? Online marketing in 2020 doet daar niet meer aan!

Online marketing in 2020: weg met de advertenties!

De klant zal in de toekomst zelf bepalen of hij advertenties wil zien of niet. In feite doet hij dat nu al, aan de hand van adblockers. Hoe breng je je product aan de man zonder de klant te bombarderen met advertenties? Ons advies: creëer een community.

Online vaardigheden

Wil je ongekende conversies realiseren? Dat doe je met een mix van ontwerpen, HTML/CSS, SEO-copywriting en A/B-testen.

Het belang van een online community

Je koopt geen MacBook Pro, Nike Air Max of Harley Davidson voor alleen het product. Er zijn duizend goedkopere opties op de markt. Je betaalt een prijs voor het merk — jouw toegang tot een exclusieve gemeenschap.

Online marketing in 2020: Nike is één van de merken met een gezonde online community.

Hoe behoud je de aandacht voor je merk?

Als marketeer is het jouw taak de ervaring van de klant na aankoop te onderhouden. Je zorgt ervoor dat de klant niet alleen het product koopt, maar dit ook online deelt en up-to-date blijft via socialmedia-kanalen. Het is je online gemeenschap – die moet je koesteren. Niet voor niets is één van de opkomende functies die van online community manager.

Het internet kent een snelle berichtenstroom en een korte houdbaarheid van content. Een virale actie is leuk, maar het verkeer dat je daaruit haalt kun je zien als toeristen. Degenen die je merk draaiende houden, zijn je bewoners. Wanneer je hun aandacht kunt behouden, ben je binnen.

De tijd van ‘Buy me’ is voorbij. ‘Join me’ gaat het overnemen.

Ben jij klaar voor online marketing in 2020?



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant