Vandaag de dag hebben online marketeers de beschikking over een groot aanbod aan goede, relatief goedkope (of zelfs gratis) marketingtools. Met behulp van deze tools krijgen ze inzicht in het gedrag van klanten, maar ook informatie over waar concurrenten zich mee bezighouden en wat er zich afspeelt in de niche.

Een tool om real-time analyses en rapporten mee te kunnen maken, is bij ieder merk welkom. Of het nu een groot of klein merk is. Het mooie is dat dit  geen grote investering hoeft te zijn.

Omdat eCarrière inzicht heeft in wat een bureau of bedrijf zoekt én in de kennis van sollicitanten, hebben we een top 15 van meest gebruikte onlinemarketingtools voor je opgesteld.

Hotjar

Met Hotjar krijg je inzicht in het gedrag van klanten. De tool combineert analyses met feedback en geeft hiermee een overzicht van de user experience en de (mogelijke of gemiste) conversies van je website. De analysetool van Hotjar observeert en meet het gedrag van klanten, de feedbacktool laat de stem van de klant horen.

De meeste online marketeers hebben kennis van de online marketing tools van Google

 

Het arsenaal van Google

Analytics, AdSense, AdWords, Trends, Alerts, DoubleClick, Webmaster Tools.. Moeten we nog meer zeggen? Een senior online marketeer zonder Google-certificaten krijgt het moeilijk.

MailChimp

MailChimp is bedoeld voor e-mailmarketeers. Het e-mailsysteem blinkt uit door zijn eenvoud. E-mails zijn overzichtelijk en zien er mooi uit, het stappenproces is gemakkelijk te volgen en de resultaten van je campagne kun je direct meten. Vooral voor kleine bedrijven is MailChimp ideaal. Bovendien is het  voor bedrijven met minder dan 2.000 nieuwsbriefabonnees en onder 12.000 e-mails per maand helemaal gratis.

Optimizely

Dankzij Optimizely wordt A/B-testen op je website een eitje. De tool meet direct resultaten, zodat jij vervolgens je conversieratio’s  kunt gaan verhogen. A/B-testen is voor elke online marketeer een onmisbaar element en met Optimizely wordt dit proces optimaal uitgevoerd.

Crazy Egg

Crazy Egg is een concurrent van Hotjar. Net als deze tool bekijkt Crazy Egg hoe klanten omgaan met je website. Resultaten zie je aan de hand van heatmaps. Op basis hiervan kun jij je website optimaliseren voor een ultieme gebruikerservaring.

 

De laatste vacatures

Microsoft Excel

Nee toch zeker? Jawél! Excel mag dan old school zijn, het is één van de meest gebruikte tools onder online marketeers. Waar ze het voor gebruiken? Resultaten bijhouden, contentkalenders maken, budgetten bijhouden, rapportages maken – en meer.. Excel blijft alle alternatieven voor — ook Google Spreadsheets komt niet in de buurt.

UserZoom

Met UserZoom verfijn je de user experience van je website. Het doel van de tool is digitale ervaringen beter te maken. Dat doet het via gedetailleerde, actiegerichte data en klantinzichten. UserZoom helpt de UX van websites én apps te verbeteren, om zo uiteindelijk de ROI te verhogen.

Salesforce

Salesforce vindt het CRM opnieuw uit. Het is een applicatie die sales en marketing verbindt. Alles wat betreft klantinformatie wordt bijgehouden in Salesforce. Het beste aan de tool? Geen hardware, geen software. Alles gebeurt in de cloud.

Wordpress is het grootste CMS, content management systeem, ter wereld

WordPress

Van CRM naar CMS. WordPress is het grootste en meest gebruikte publicatieplatform ter wereld. Zonder programmeerkennis of technische skills kun je aan de slag met het delen van je content. Gebruikersgemak staat hier op #1.

Joomla!

Joomla! is een concurrent van WordPress. In feite zijn de verschillen tussen de twee contentmanagementsystemen niet groot.. Waar WordPress simpel is, is Joomla! wat uitgebreider. Vooral professionele bedrijfssites gebruiken deze tool.

Stata

Wil je data-analyses maken, dan kom je uit bij SPSS óf Stata. Waar universiteiten vaak gebruik maken van SPSS, is in de online marketing Stata de go-to voor data-analyse.

Adobe Photoshop

Zeg je content, dan zeg je Photoshop. Er is geen ander fotobewerkingsprogramma dat zoveel kan als dat van Adobe. Natuurlijk kun je Visual.ly, Canva of Pablo gebruiken, maar je wilt toch juist uniek zijn? Als je als online marketeer om kunt gaan met Photoshop is dat een dikke pre. De combinatie van marketing- en designskills komt namelijk niet vaak voor.

Met Buffer kun je al je socialmedia-kanalen bijhouden.

Buffer

Met Buffer kun je eenvoudig berichten op al je socialmedia-kanalen inplannen en beheren. Je social media updaten was nog nooit zo makkelijk. Je plant ruim van tevoren updates in, zodat je verder kunt gaan met je andere taken. Kies je voor het premium-abonnement, dan krijg je ook de beschikking over een uitgebreid pakket aan analytics.

VWO

VWO is net als Optimizely een tool om A/B-testen op je website mee uit te voeren. De tool maakt het je zo makkelijk mogelijk: een deel van je website verslepen is genoeg.

Tools, tools, tools

Mis jij nog handige tools in ons lijstje? Of staan er tools tussen waar jij de meerwaarde juist helemaal niet van ziet?



Auteur

Ilse is ontwerper in de breedste zin van het woord. Geen designkwestie is haar te veel – ze studeerde cum laude af als crossmedia designer. Ze staat bekend om haar vroege opstaan, liefde voor pasta en absurde leessnelheid.


Dit vind je ook interessant