Influencer marketing – De kracht van vrouwelijke influencers

5 min. leestijd
influencer marketing

Een relatief jonge tak in de online marketingwereld is influencer marketing. Dat deze tak in korte tijd uit is gegroeid tot volwaardige boom had waarschijnlijk niemand verwacht. En toch is het zo. Steeds meer bedrijven ontdekken de kracht van slimme influencer marketing en het sociale bereik van deze zogenoemde influencers. De jongere generaties leven online; nieuws, entertainment of aankopen – alles gaat digitaal. De grote aantrekkingskracht van het type rolmodel is echter niet veranderd. De focus is alleen verplaatst. Van celebrity naar blogger of vlogger. Van autoriteit naar invloed.

Vlogsters zijn aan zet

Binnen influencer marketing is een hoopvolle trend zich sterk aan het ontwikkelen: de vertegenwoordiging van vrouwen. Influencer marketing is namelijk niet gebaseerd op het simpelweg verheerlijken van vrouwen als ultieme reclame, maar op de zelfstandigheid van vrouwelijke ‘vlogsters’ en hun kennis van een specifiek onderwerp. Veel vrouwen met online succes kunnen tegenwoordig gewoon van leven van hun kanalen. Keihard ondernemerschap dus. Daarom hebben we de meest succesvolle vrouwelijke Nederlandse vlog- en blogsters op een rij gezet.

Bekijk vacatures op GoodCompany

Kies een sector en vul een functietitel in:


Bekijk alle vacatures per sector:

1. NikkieTutorials

YouTubester Nikkie de Jager is met haar kanaal NikkieTutorials in 2015 doorgebroken als online beautygoeroe. Nadat haar video ‘The Power of MAKEUP!’, waarin ze zowel haar make-uploze gezicht als haar full coverage make-uplook laat zien, viral ging (38 miljoen views!) is haar succes alleen nog maar groter geworden. Nikkie’s boodschap aan meisjes en vrouwen, dat het dragen van make-up niet een teken van onzekerheid hoeft te zijn maar dat je vooral make-up moet dragen voor jezelf – omdat je het leuk vindt – werd opgepikt en volop gedeeld.
Nikkie heeft haar bereik aanzienlijk vergroot door haar tutorials in het Engels te doen. Regelmatig verschijnen bekende Hollywoodsterren in haar video’s of wordt ze uitgenodigd door internationale talkshowhosts om over haar kanaal en carrière te praten. Zelfs realityster Kim Kardashian liet haar make-up door Nikkie verzorgen.

De marketingkant van haar kanaal is veelal gebaseerd op reviews en testen van producten. Nikkie werkt veel samen met bekende make-upmerken als Maybelline en invloedrijke beautyplatformen. Met ruim 9 miljoen abonnees wereldwijd, zowel op YouTube als op Instagram, is het toch best aantrekkelijk wanneer deze dame een product aanprijst. Dat is nog eens invloed.

Influencer Marketing

2. Saskia’s Dansschoool

Wat begon als een leuk ideetje is uitgegroeid tot wereldwijde hit: Saskia’s Dansschool. De killer choreografieën van Saskia en haar team blijken een grote inspiratiebron voor veel andere dans- en fitnesskanalen over de hele wereld. Als influencer timmert ze dus hard aan de weg. Op dit moment telt het kanaal ruim 3 miljoen abonnees en dit aantal stijgt nog elke dag. De choreografie op Major Lazor’s Lean On is dan ook al meer dan 59 miljoen keer bekeken!
Bij brandmanagement is het afstemmen van influencer marketing en doelgroep van groot belang. Voor een sportkleding- en schoenenlijn kan het dus heel interessant zijn om een product in een van de video’s van Saskia te laten verschijnen. Stem je strategie dus goed af op jouw doelgroep en dat van het kanaal.

3. NiceNienke

Hoe het óok kan: een Nederlandse meid uit Almelo wordt sensatie in Brazilië. Hoe? Gewoon, proberen Braziliaans Portugees te praten en je poging op YouTube zetten. De video ‘Trying to speak Brazilian Portuguese’ van Nienke Helthuis is een enorme hit in het Zuid-Amerikaanse land en daarmee heeft ze in korte tijd een grote (Braziliaanse) fanbase weten op te bouwen. Het succes van haar video in Brazilië heeft Nienke doen besluiten om meer video’s te plaatsen over haar kennismaking met de Braziliaanse cultuur. En ook deze sloegen aan!
Op dit moment heeft Nienke ruim 2,7 miljoen abonnees op haar kanaal NiceNienke, waarvan het merendeel zich in Latijns Amerika bevindt. Hier speelt ze dan ook slim op in. Regelmatig is Nienke in Brazilië te vinden om meet & greets te houden of aan te schuiven in een Braziliaanse talkshow. Qua personal branding weet ze precies wat ze doet; haar kijkers vinden het geweldig wanneer ze het land bezoekt of een video maakt over de Braziliaanse cultuur, en daar steekt ze dan ook veel energie in.
Wat Nienke als influencer kan betekenen? Haar kanaal is dan wel niet erg bekend in ons eigen land, in Brazilië (meer dan 200 keer groter dan Nederland en een inwonersaantal van ruim 207 miljoen) is ze een echte ster. Nienke heeft daarmee een ontzettend groot bereik!

4. MeisjeDjamila

Wie doet er tegenwoordig nu nog aan productplacement? Gedetailleerde product reviews zijn nu the way to go. En waar kun je dit beter doen dan op YouTube. De koningin van product reviews? De Nederlandse Djamila. Met haar kanaal MeisjeDjamila is vrouwelijke influencer en vlogster Djamila Verhoef één van de grootste Nederlandse YouTube-sterren. Niet zo gek, want met haar aanstekelijke enthousiasme is het kijken van haar video’s echt een plezier.
Djamila woont in Amerika maar vlogt nog altijd in het Nederlands. In haar video’s test ze de gekste producten en het mafste eten. En vermakelijk is het zeker. Wat wil je, met bijna 900.000 abonnees?

Influencer marketing gaat dus verder dan subtiele productplacement of het vluchtig noemen van een merknaam. Hele YouTubevideo’s kunnen gewijd worden aan een product, zonder dat het aanvoelt als marketing. Het mooie van influencer marketing is daarom dat beide partijen elkaar helpen; in het geval van Djamila krijgt zij meer views voor het maken van een leuke video, en het merk krijgt naamsbekendheid en positieve aandacht. Ideaal!

Influencer Marketing

5. An Knook

Niet alleen Nikkie de Jager heeft wereldwijd online succes met haar beautyvideo’s, ook de Nederlandse An Knook heeft met haar make-up tutorials een behoorlijke online community opgebouwd. Ze maakt haar video’s in het Engels waardoor ze het maximale uit haar bereik kan halen. Ook op haar Instagrampagina Makeupbyan liegt het aantal volgers er niet om; een respectabele 1,1 miljoen.
In An’s video’s spotten we regelmatig merknamen als MAC en Urban Decay als vorm van influencer marketing. De producten die ze in haar tutorials gebruikt, worden uitgebreid benoemd en vermeld in de beschrijving. Het bewijs dat deze producten ook daadwerkelijk het kopen waard zijn vind je uiteraard in haar geweldige make-uplooks. Betere reclame kun je bijna niet hebben!

Beautykanalen zijn ontzettend populair op YouTube; daar zijn Nikkie en An het levende bewijs van. Maar deze kanalen hebben input nodig – producten die ze kunnen testen. Voor veel fabrikanten is deze vorm van influencer marketing daarom een hele interessante ontwikkeling binnen de marketingwereld.

Influencer marketing ook iets voor mij?

Dat influencer marketing veel voordelen heeft blijkt wel uit de bovenstaande voorbeelden. Maar je moet het wel goed toepassen. Een influencer vinden is één, maar een influencer met dezelfde doelgroep vinden, is waarschijnlijk lastiger. En deze influencer moet natuurlijk ook openstaan voor een samenwerking met jouw merk.

Ken jij al deze kanalen al of gaat er een wereld voor je open? Verdiep je vooral eens in de mogelijkheden van influencer marketing. Zeker als je doelgroep onder de 25 jaar is!

Arbeidsmarkt
Alle artikelen >
Openstaande vacatures bij Good Company die per direct werk verschaffen

Zit jouw nieuwe baan tussen deze openstaande vacatures

Er staan nog steeds veel vacatures open bij bedrijven die hard op zoek zijn naar nieuw talent! Zit jouw nieuwe baan ertussen? Bekijk snel alle functies.

Elise Westhof

6 min

Good Company Blog WE Fashion Interview

Applaus op je eerste werkdag: hoe WE Fashion internationaal genoeg is om complex te zijn en bescheiden genoeg om persoonlijk te zijn

In dit interview met Sander, Head of eCommerce bij WE Fashion, spreken we over het vinden van zijn baan, het werken bij een van de bekendste kledingbedrijven van Nederland, het onboardingsproces van WE Fashion en het samenwerken met Good Company als zowel werkgever als werkzoekende.

Elise Westhof

6 min

Gerelateerde artikelen