Vacature, sollicitatiebrief, gesprek en nieuwe baan? Dacht ’t niet. Onze honger naar vernieuwing en afwisseling blijft niet beperkt tot gangbare, verkoopbare producten – álles moet anders. Hoe meer dynamiek en verandering hoe beter. Zo ook in het sollicitatieproces. We zijn ons er misschien nog niet helemaal van bewust maar in recruitmentwereld is het al een tijd lang een hot issue; het nieuwe solliciteren. Je moet namelijk heel wat in huis hebben tegenwoordig als bedrijf om de echte toppers aan te trekken en je wil natuurlijk de állerbeste kandidaat. Daarom worden bedrijven, recruiters en hr-managers steeds creatiever in hun selectieproces.

Vanuit de kandidaat is het nieuwe solliciteren ook een sport op zich. Hoe zorg je er in vredesnaam voor dat bedrijven je opmerken en jou uitnodigen voor een gesprek? Ook daar wordt men steeds creatiever in.

Het visitekaartje kan in de prullenbak

Misschien heb je ze al niet eens meer, maar het visitekaartje is anno 2018 toch echt vrij achterhaald. De meerwaarde van een stukje karton ten opzichte van een gedetailleerde LinkedInpagina ligt hoogstwaarschijnlijk in de multifunctionaliteit van een visitekaartje dat zowel contactpapier als onderzetter kan zijn, maar meer ook niet. Je gesprekspartner een connectieverzoek sturen op LinkedIn heeft tegenwoordig echt de voorkeur. Je kunt geen kaartjes kwijtraken en hebt in één klap veel meer informatie dan je met een visitekaartje zou hebben. Ook recruiters maken daarom gretig gebruik van LinkedIn als netwerktool.

Het vinden van vacatures is tegenwoordig ook geen uitdaging meer. Dagelijks een update krijgen van vacatures die aansluiten op jouw interesses? Geen probleem, zowel LinkedIn als vacaturewebsites houden je met plezier op de hoogte van de nieuwste functies. Dus in de krant hoef je niet meer te zoeken.

Maar als je denkt dat het nieuwe solliciteren zich voornamelijk manifesteert op de sociale media heb je het mis. Toegegeven, deze vormen een wezenlijk onderdeel van nieuwe mogelijkheden rondom solliciteren en netwerken maar zijn zeker niet de enige. Als werkzoekende kun je je namelijk ook goed profileren door een portfoliowebsite te maken waar je naar kunt verwijzen in je sollicitatie. Op die manier ben je niet gelimiteerd tot de 1 à 2 pagina’s van je cv.

Werving is een creatief proces

Ook vacatures moeten tegenwoordig origineel genoeg zijn om veel response te kunnen verwachten. Een simpele ‘gevraagd-wordt-geboden-wordt-tekst’ levert misschien veel sollicitanten op maar of dit echt de kandidaten zijn waar je als bedrijf naar op zoek bent, is niet altijd het geval. Veel bedrijven zoeken creatieve denkers. Maar om deze creatieve denkers aan te trekken, moet een vacature prikkelend zijn. Een tekst die blijft hangen, een foto die aanspreekt of een grappige anekdote waar sollicitanten zich in herkennen.

Voordat je als bedrijf potentiële werknemers kunt aanzetten tot het lezen van een vacaturetekst is het belangrijk dat ze een positieve associatie krijgen met het merk. Tegenwoordig is humor een geheim wapen in deze queeste naar werknemers. Een voorbeeld van pakkende en vooral grappige ‘guerillamarketing’ is de campagne van het Duitse jobsintown.de. Zij spoorden mensen aan om eens goed na te denken over hun huidige functie en de mogelijkheden van een nieuwe uitdaging door middel van creatieve maar confronterende foto’s, want: het leven is te kort voor de verkeerde baan.

nieuwe solliciteren _campagne

Das leben ist zu kurz für den falschen job -campagne 2011 (afbeelding van jobsintown.de)

Overtuigend solliciteren is een kunst

Onderdeel van het sollicitatieproces is (vaak) de sollicitatiebrief. Voor veel sollicitanten is dit echter een grote horde. Het vergt namelijk enig schrijftalen. De één verwoordt zijn motivatie feilloos in een goedgeschreven en pakkende brief en de ander zit dagen te dubben over een scherpe openingszin.

Voor het schrijven van een sollicitatiebrief kun je uiteraard een voorbeeld sollicitatiebrief gebruiken. Benut de tips die je worden gegeven en vul de gaten met jouw persoonlijke informatie en motivatie. Op die manier kun je met weinig moeite een degelijke sollicitatiebrief opstellen.

Wat er nieuw is aan een sollicitatiebrief? De brief an sich is niets nieuws, het enige verschil met veertig jaar geleden is dat deze tegenwoordig vrijwel altijd via de mail wordt verstuurd in plaats van met de post. Maar de manier waarop een sollicitatiebrief geschreven wordt is wél aanzienlijk veranderd. Er wordt tegenwoordig namelijk veel geoorloofd als het gaat om sollicitatiebrieven. Vaak heb je de ruimte om je brief erg persoonlijk te maken. Op een opsomming van je competenties zitten bedrijven niet meer te wachten – dat halen ze wel uit je cv. Wat je drijft, waar je ambities liggen, waarom je het bedrijf/merk zo tof vindt en hoe je jezelf wil ontwikkelen, dát zijn onderwerpen die goed scoren in sollicitatiebrieven. Dus haal alles uit de kast om een zo goed mogelijk beeld van jezelf en je kwaliteiten te schetsen op een originele en vlotte manier.

 

Cv blijft relevant

Naast een sollicitatiebrief is ook je cv een belangrijke factor in het sollicitatieproces. Ja, nog steeds. Je cv is vaak het eerste wat recruiters, hr-managers of leidinggevenden van jou in handen krijgen. Zorg er dus voor dat je indruk maakt. Naast de traditionele gegevens – persoonlijke informatie, opleidingen, werkervaring, etc. – heeft het nieuwe cv ook ruimte voor de dingen die je niet voor je werk doet, maar waar je wel goed in bent. Je hebt tijdens je studie misschien een aantal rollen aangenomen in een bestuur of commissie die wezenlijk hebben bijgedragen aan jouw organisatietalent / communicatieve vaardigheden / stressbestendigheid / creatieve denkvermogen / noem maar op. Belangrijk voor jou als werknemer, dus belangrijk voor je werkgever. Je cv mag best een A4’tje langer zijn – als alle cruciale informatie maar overzichtelijk terug te vinden is.

Je kunt je ook flink uitleven op het design van je cv. Als jouw informatie in een mooi jasje wordt gestoken, laat je zowel je creativiteit als professionaliteit zien. Beide erg positief! Hiervoor kun je uiteraard gewoon gebruikmaken van een cv-template, die je vervolgens kunt vullen met je eigen informatie en tekst. Maar als je in een creatieve bui bent en je wil wagen aan een volledig persoonlijk design is dat alleen maar aan te moedigen, mits je het clean en duidelijk houdt.

Selectieproces door middel van competitie

Naast het wervingsproces is ook het selectieproces onderhevig aan veranderingen. Bedrijven raken ook op dit gebied steeds meer geïnspireerd. Met een sollicitatiegesprek krijgt een bedrijf slechts een indruk van de communicatieve kwaliteiten van een kandidaat; een sollicitant kan nog zo hard roepen dat hij/zij te allen tijde het overzicht behoudt – pas wanneer dit in de praktijk getest wordt, kun je hier zeker van zijn. Om hier toch op een leuke manier achter te komen, maken sommige bedrijven gebruik van interactieve spellen. Als sollicitant krijg je de kans om te laten zien wat je waard bent in strategische spellen waar inzicht, stressbestendigheid, flexibiliteit en doorzettingsvermogen van groot belang zijn.

Het traditionele sollicitatiegesprek wordt vervangen door het meer informele spel waardoor een bedrijf een andere kant van sollicitanten kan leren kennen. Hiermee wordt de formele setting – wat vaak voor stress en ongemak zorgt – weggehaald en vervangen door een leuke uitdaging.

Een goed voorbeeld van een sollicitatiespel is een speciale escape room. Het fenomeen heeft in korte tijd de wereld veroverd en veel mensen zijn ondertussen bekend met het concept: zo snel mogelijk ontsnappen uit een kamer door middel van het oplossen van raadsels en puzzeltjes. Een aantal technische bedrijven maakt bijvoorbeeld gebruik van een escape room als onderdeel van het sollicitatieproces. De mensen waar ze naar op zoek zijn moeten het leuk vinden en in staat zijn om complexe vraagstukken op te lossen, maar worden ook verwacht om goed samen te kunnen werken – kwaliteiten die tijdens het ontsnappen uit een escape room naar voren komen, of juist niet.

nieuwe solliciteren _sollicitatiespel

Stukje employer branding

Dat je als bedrijf meegaat met het nieuwe solliciteren blijft natuurlijk niet onopgemerkt bij potentiële nieuwe werknemers. Je maakt je als werkgever erg aantrekkelijk door nieuwe en creatieve manieren te verzinnen om de echte toppers aan te trekken. Je wekt nieuwsgierigheid, je toont lef en je laat zien dat je niet in hokjes denkt. Als bedrijf zijn dit sterke punten die bijdragen aan positieve employer branding. Dat je aan het introduceren van nieuwe sollicitatiemogelijkheden als bedrijf een gunstig imago kunt overhouden is alleen maar mooi meegenomen.

Zowel voor bedrijven als kandidaten kan het opschudden van de sollicitatietradities een welkome verandering zijn. Zou solliciteren dan toch nog leuk worden?



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant