Google vertelt je waar je bent en waar je naartoe moet. Laat je zien hoe de wereld eruit ziet en hoe de wereld er straks uit kan komen te zien. Google helpt je met het optimaliseren van je kiekjes als het gaat om belichting, kan zelfs zwart-witfoto’s omzetten naar kleur en je suggesties geven over het doorsturen van bijvoorbeeld trouwfoto’s naar de mensen die aanwezig waren op de bruiloft (Google Foto’s). Maar, in de basis is Google natuurlijk nog altijd een zoekmachine. Google Hotels, Google Vliegtickets, Google Shopping… wanneer krijgen we eigenlijk: Google my Keys? Dat ontbreekt nog. Wat ook ontbrak, maar niet meer voor lang, is Google voor een nieuwe baan. En zie daar het nieuwste paradepaardje van de tech-gigant: Google for Jobs. Dat kan nog wel eens – zoals we gewend zijn van het grote tech-bedrijf – huge worden.

Google for Jobs

Mei 2017 werd er voor het eerst over gesproken en inmiddels is het in de VS al up and running. Miljoenen werkzoekenden die Google elke dag gebruiken als speurneus, kunnen nu de meest relevante vacatures vinden. En niet alleen de vacante posities van grootschalige multinationals, nee hoor. Ook de kleinere start-ups of familiebedrijfjes zijn net zo belangrijk en komen prominent in beeld. In het kort zijn dit de belangrijkste pijlers waarmee Google haar nieuwste aanwinst Google for Jobs gelanceerd heeft in de VS.

Handleiding Google for Jobs

Ook voor Google zelf is het natuurlijk belangrijk dat werkzoekenden vacatures goed kunnen vinden en daarom hebben ze een zeer uitgebreide tutorial ingericht om bedrijven te helpen de vacatures zó op te stellen dat ze door de Google-bot goed te crawlen zijn. Zo is het belangrijk dat je de settings instelt op regelmatig crawlen, dat je de Google richtlijnen te allen tijde volgt, dat je specifieke data toevoegt volgens de Google-normen, canonicals gebruikt als je meerdere kopietjes van je vacature op je site hebt en je je structured data test. Ook vindt Google het belangrijk dat je tijdig de vacatures die verlopen of vervuld zijn, verwijdert. En zo zijn er nog een heleboel do’s en don’ts waar je aan moet voldoen wil je je tot Google’s vacature-vrienden mogen rekenen.

Indeed en Google for Jobs

Google for Jobs is vergelijkbaar met Indeed; de site die verschillende bronnen gebruikt om een totaal aanbod aan vacatures te genereren. Het verschil is de technologie erachter, waardoor er wel verschillende bronnen gebruikt zullen worden, maar op zo’n manier dat veel andere problemen getackeld kunnen worden. Gedupliceerde vacatures bijvoorbeeld, of niet-relevante vacatures. Feitelijk wordt een pagina als Indeed bezoeken overbodig, je zoekt nu immers direct al vanuit Google zelf. Google is wel her en der samenwerkingsverbanden aangegaan. Voor zover bekend nu nog alleen met Glassdoor, Facebook, LinkedIn, Careerbuilder, Monster en Care.com. En nog niet met, jawel, Indeed. Lijkt het. Hoewel de twee al wel eerder samenwerkten.

Wat verandert er voor werkzoekenden?

Google helpt je niet verder door je zoveel mogelijk opties te geven die allemaal gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord. We zien immers door de bomen allang het bos niet meer. Relevantie is waar het om draait. Waar we vroeger nog ons hoofd hebben gebroken over de perfecte keywords (we leerden het zelfs op school!), is Google ons daarin voorbij. Google’s zoekmachine is namelijk écht het slimste jongetje van de klas. Of liever gezegd: een wizard. Tegenwoordig hoef je maar een vraag in te tikken en het antwoord verschijnt al. De helft van een vraag in te tikken is vaak al genoeg; Google maakt je vraag zelf wel af en heeft meteen ook al een antwoord voor je klaar. Van die momenten dat je je af gaat vragen wanneer Google begonnen is met gedachtelezen. En diezelfde expertise gaat Google nu dus ook loslaten op vacatures. Het resultaat? Vacatures die echt passen bij wat je zoekt. Dus niet alleen op basis van de juiste zoekwoorden. Het zou voor de werkzoekenden het proces aanzienlijk makkelijker moeten maken. Zoeken op ‘retail’ levert niet alleen vacatures met het trefwoord ‘retail’ erin op, maar ook wat daaraan gerelateerd is en je verschillende typen banen kunt vinden. Bovendien kun je dan vervolgens weer heel makkelijk, met één druk op de knop, solliciteren.

Hoe werkt Google for Jobs?

Google is op dit moment de enige slimmerik die machine learning en matching toepast in vacaturepagina’s. Vacatures die niet alleen perfect passen bij de zoekopdracht, maar perfect bij jou. Onder andere doordat ze geselecteerd worden op allerlei categorieën. Veel partijen verveelvoudigen bijvoorbeeld de vacatures en Google maakt dit gewiekste trucje weer ongedaan. Eén zwaai met de toverstaf en alles is ontdubbeld. Dat is wel zo overzichtelijk! Bovendien krijg je niet alleen vacatures te zien van vacatures met matchende keywords, maar ook van andere relevante of vergelijkbare zoektermen. Het belang van een goede vacature wordt op die manier voor bedrijven groter dan ooit.

Wat verandert er voor werkgevers?

Google for Jobs sorteert de vacatures voor werkzoekenden op onder meer regio, categorie, plaatsnaam, full- of parttime. Daarom is het ook belangrijk dat die informatie op je vacaturepagina te vinden is én op een manier zoals Google het wil. En natuurlijk speelt dan ook mee wie de bron is – of belangrijker misschien nog wel: als zodanig wordt gezien. Want hoe meer autoriteit, hoe meer voorrang je ook hierin krijgt. Opnieuw: het optimaliseren van vacatureteksten wordt om die reden het eerste zeer belangrijke speerpunt voor vacatureverspreiders. Want Google is slim en kan steeds meer, maar als je het goed aanpakt kun je de bots natuurlijk nog altijd een handje helpen. Kortom: structured data. Op die manier weet Google direct wat een bepaald stukje informatie precies betekent.

Wanneer komt Google for Jobs?

Dat zo langzamerhand een lichte paniekgolf door de vacaturebranche rolt, is niet vreemd. Want dit is niet wat er misschien aan staat te komen; het is er al. Dat begint natuurlijk niet in ons kleine doch slagvaardige nederzettinkje, dat begint in het land van de American Dream. In de VS is Google for Jobs al gelanceerd en meestal is het niet nodig om te wachten op een update wanneer het hier ook intrede doet. Het is er gewoon ineens. Speculaties genoeg natuurlijk: het komt wel, het komt niet, het komt later. Beter ben je erop voorbereid in elk geval – zeker als bedrijf zijnde.

Google Hire

Google for Jobs is niet de enige nieuwe stap van Google in recruitmentland. Ook Google Hire – een vacaturezoekmachine en ATS ineen – staat er al. ATS staat daarin voor Applicant Tracking System, een systeem waarbij de sollicitanten gevolgd kunnen worden. Een super tech recruiting-app waarmee je makkelijker sollicitanten kan aannemen. Je kunt bijvoorbeeld het proces van aannemen zelf op maat maken en erin zetten, sollicitanten makkelijk beoordelen, je vacatures snel naar grote partijen als Glasdoor of Indeed doorsturen (hier is dus wel een samenwerkingsverband), snel intern schakelen met collega’s en nog wat andere handige gadgets.

Waarom Google for Jobs?

Volgens Google zelf is de nieuwe stap puur altruïsme. Er is een groot gat tussen werkzoekenden en werkgevers. De ene zoekt degene naast de deur misschien wel, maar ze kunnen elkaar niet bereiken. Dat levert aan beide kanten problemen op en Google is de beroerdste niet. Dat het tegelijkertijd miljoenen zal opleveren, is ongetwijfeld een mooie motivatie om voor het internationale belang op te treden. Hoe dan ook is het natuurlijk prettig als er een goede tool voor werkzoekenden komt die het zoekproces kan optimaliseren.

Google for Jobs de nieuwe goldmine

Of het werkt, is natuurlijk altijd de vraag. Google mag dan aardig wat in zijn mars hebben, er zijn ook nog steeds genoeg projecten die een stille dood sterven. Denk bijvoorbeeld aan Google Glass, wat destijds enorm werd opgeblazen en misschien toch niet zo handig is als toen gedacht. Of wat in elk geval nog lang niet uit-ontwikkeld is op dit moment. En Google Flights, wat eigenlijk maar weinig gebruikt wordt. En anderzijds: hoe het in het begin gedragen wordt, hoeft ook nog niet te zeggen dat het per definitie voor altijd een flop zal blijven. Zo is Google Shopping toch al aardig ingeburgerd inmiddels. Begonnen als een gratis service die niet goed werkte, naar een service die wél wordt omarmd en nu… natuurlijk geld kost.

Wat komt er na Google for Jobs?

What’s next? Who knows. Google my Keys dan toch? Voor nu is het afwachten wat Google for Jobs zal gaan doen in het krachtenveld van hen die naar werk zoeken, hen die het te bieden hebben en alle tussenpersonen die beide proberen samen te krijgen. Kunstmatige Intelligentie heeft natuurlijk nog meer dan genoeg trucjes ‘up her sleeve’, dus er zijn volgende stappen genoeg om over te fantaseren.

Nog geen Google for Jobs, maar al wel geïnteresseerd in een nieuwe baan? Ook wij kunnen je verder helpen aan interessante marketingbanen bij toffe bedrijven. Het hele zoekproces mag je ook overslaan; je kunt gewoon je cv uploaden dan zoeken wij voor jou! En heb je nog tips nodig voor bij het solliciteren, lees dan vooral nog verder!



Eva
Auteur

Eva Haarsma is senior content marketeer. Voor ons gaat ze op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en uiteraard graag aan het schrijven.


Dit vind je ook interessant