Wat een commotie rondom Facebook dezer dagen. Zeker nu afgelopen weekend in het programma Zondag met Lubach iedereen opgeroepen werd om zijn of haar Facebookpagina te verwijderen. Er is zelfs een heus evenement voor aangemaakt. Het Bye-Bye-Facebookevenement vindt morgenavond (11 april) plaats om 20.00 precies. Doe jij hieraan mee? Dit zijn de meest gehoorde voors en tegens.

Voor

Facebook spioneert en lekt

Het meest gehoorde argument om je Facebook te verwijderen is dat Facebook werkelijk alles van je weet. Niet alleen wat jij zelf op je Facebookpagina zet wordt opgeslagen door Facebook. Ook alle acties die je verder uitvoert in je browser krijgt Facebook mee. Op elke site is Facebook, al dan niet op de achtergrond, aanwezig om exact in de gaten te houden wat jij allemaal uitspookt en waar jij in geïnteresseerd bent. Op basis daarvan bepaalt het platform ook precies wat jij wel en niet te zien krijgt.

Daarnaast speelt Facebook deze data door aan andere bedrijven. Zo zijn de gegevens van zo’n 87 miljoen gebruikers door CubeYou gebruikt voor marketingonderzoek. Mark Zuckerberg, CEO van Facebook, gaf aan hier niets van te weten. Dit is precies waar veel voorstanders van het verwijderen van Facebook over vallen; het sociale platform heeft al onze gegevens, maar heeft er geen controle over. Er kan niet gegarandeerd worden dat de data die Facebook verzamelt in goede handen zijn. Veel gebruikers zien het verwijderen van hun account daarom als oplossing.

Tegen

Andere platformen zijn net zo erg

Een argument tegen het verwijderen van Facebook is dat dit platform niet het (enige) probleem is. Veel tegenstanders geven aan dat als je Facebook verwijdert, je ook direct zou moeten stoppen met Instagram en WhatsApp. Deze zijn namelijk ook eigendom van Facebook. Om echt te kunnen spreken van privacy zou je eigenlijk het liefst helemaal moeten stoppen met het gebruiken van internet. In deze wereld is dat simpelweg geen optie volgens de tegenstanders. Zij geven aan dat we misschien maar gewoon moeten accepteren dat we in een tijd leven waarin we volop van de mogelijkheden van het internet genieten. En dat we de consequenties die daarbij horen maar beter voor lief kunnen nemen.

Facebook en andere platforms

Voor

Een statement maken

Een argument dat veel gebruikt wordt als reactie op het voorgaande tegenargument is dat we op z’n minst een statement maken als we met duizenden tegelijk van het platform verdwijnen. Zeker als we dit met meerdere landen tegelijk doen. En de kans is groot dat dat gaat gebeuren, want de oproep van Lubach is al opgepikt door de New York Times. Als de oproep ervoor zorgt dat wereldwijd vele gebruikers hun account zullen verwijderen zou dit serieuze gevolgen kunnen hebben.

Facebook heeft nu al lucht gekregen van het evenement. Ze proberen er zelfs een stokje voor te steken door het moeilijk (bijna onmogelijk) te maken om het evenement via de zoekfunctie te vinden. Als Facebook ziet dat er toch vele gebruikers zijn die aan de actie meedoen, zou het mooi zijn als het platform dit ziet als een teken dat ze toch echt hun privacybeleid aan moeten passen. Sterker nog: als andere platformen als Google, Twitter, Instagram etc. de actie ook meekrijgen, zullen zij misschien ook voorzichtiger zijn met het ongevraagd verzamelen van data. Het doel van het massaal verwijderen van de Facebookaccounts is volgens de voorstanders ervan dan ook dat het hele internet hierdoor een stukje veiliger wordt voor iedereen.

Tegen

Er is nog geen alternatief

Veel tegenstanders geven aan niet te willen stoppen met Facebook omdat ze het een handig platform vinden om hun favoriete sites op te volgen. Ook verjaardagen en activiteiten van vrienden krijgen ze hier volop mee. En op basis van de ‘voorgestelde evenementen’ weten ze altijd wat er speelt en waar ze wel of niet bij willen zijn. Er bestaan wel andere sites waarop je een agenda met de komende events in jouw stad kunt bekijken. Maar dat Facebook precies die evenementen laat zien waar jij in geïnteresseerd zou kunnen zijn is toch wel erg handig. Daarnaast blijkt Facebook samen met LinkedIn en Twitter nog altijd hét medium om als startup of zzp’er in the picture te komen. En ook de grotere bedrijven onderhouden het contact met hun klanten vaak voor een groot deel via Facebook. Veel bedrijven en privégebruikers laten dan ook weten hun account niet te willen verwijderen zolang er nog geen alternatief platform bestaat dat soortgelijke functies kan vervullen.

Voor

Het neemt te veel tijd in beslag

Een beetje Facebookliefhebber heeft toch zo’n drie tot acht keer per dag de website of app voor zich om dan minstens tien minuten lang te lezen wat er zoal gaande is. Gemiddeld besteden we ongeveer een uur per dag aan het platform, wat neerkomt op zeven uur in de week en dus 365 uur in een jaar. Dit betekent dat we per jaar gemiddeld meer dan twee weken besteden aan het scrollen op de tijdlijn. Een veelgehoord argument om Facebook op te zeggen is dan ook dat het veel vrije tijd zal opleveren. Tijd die je kunt besteden aan het daadwerkelijk langsgaan bij vrienden om te zien wat ze aan het doen zijn, zoals veel voorstanders van het verwijderen van Facebook zeggen.

Facebookgebruik op je smartphone

Tegen

Het is zo lekker makkelijk

Het meest simpele maar tegelijkertijd ook meest krachtige argument om je Facebook niet te verwijderen, is voor veel gebruikers: het is zo lekker makkelijk. Facebook laat je precies zien wat je wil zien. Het helpt je herinneren wanneer je iemand moet feliciteren en geeft aan wanneer je welk feestje hebt. En dat niet alleen. Bij veel diensten kan je heel gemakkelijk eenmalig inloggen met je Facebookaccount, zodat je niet voor allerlei verschillende accounts je wachtwoorden hoeft te onthouden. Spotify, Uber, Netflix en Airbnb zijn allemaal voorbeelden van zulke diensten. Hierop ben je binnen twee minuten aangemeld met behulp van je Facebookaccount. Tegenstanders geven aan dat ze inmiddels al zo gewend zijn aan dit gemak, dat de stap om terug te gaan naar een Facebookloos tijdperk veel te groot is.

Zowel de voor- als tegenstanders hebben treffende argumenten en er valt dan ook voor beide standpunten wel iets te zeggen. Feit is in ieder geval dat er genoeg mensen zijn die er momenteel over nadenken en over praten. Dit blijkt ook uit het aantal mensen dat zich laat zien op de pagina van het Bye-Bye-Facebookevenement. Maar liefst 61.000 Nederlanders zijn geïnteresseerd en 24.000 gebruikers geven aan daadwerkelijk hun account te gaan verwijderen. Doe jij morgenavond ook mee? Laat het ons weten.



Ilse is gek op taal. Ze houdt ervan een perfecte tekst te creëren door te spelen met synoniemen en woordvolgordes. Daarnaast blijft ze graag op de hoogte van de digitale trends op de arbeidsmarkt en op de werkvloer. Haar interesses liggen bij thema’s als tech en online marketing, maar ook bij carrière en lifestyle. Genoeg inspiratie voor leuke blogs dus.


Dit vind je ook interessant