Maak jij als online marketeer ook regelmatig gebruik van Facebookadvertenties? Dan weet je ook dat je de doelgroep waarvoor je jouw advertentie wil inzetten op talloze kenmerken kunt specificeren. Dit worden er een stuk minder.

Doelgroepen bepalen

Wanneer je een advertentie plaatst op Facebook kun je deze richten op een specifieke groep mensen op Facebook. Je kunt met de advertentie gebruikers niet individueel benaderen, maar je kunt wel zorgen dat je boodschap terechtkomt bij een groep personen met dezelfde kenmerken en interesses. Dit gebeurt op basis van informatie die Facebook verzamelt over wat gebruikers leuk vinden. Hierop kun je selecteren bij het instellen van de doelgroep die jouw advertentie te zien zal krijgen.

Discriminerend

Facebook verwijdert vijfduizend van deze opties waarmee adverteerders hun doelgroep kunnen specificeren. De opties waren op zichzelf niet expliciet discriminerend, maar volgens Facebook konden ze wel op die manier misbruikt worden. Er wordt niet bekend gemaakt om welke kenmerken het precies gaat, maar Facebook laat wel weten dat het opties zijn die te maken hebben met religie of etniciteit.

Commentaar

Facebook heeft al eerder commentaar gekregen van organisaties die het platform verwijten discriminatie uit te lokken. Met deze actie hopen ze een stap in de goede richting te zetten.



Ilse is gek op taal. Ze houdt ervan een perfecte tekst te creëren door te spelen met synoniemen en woordvolgordes. Daarnaast blijft ze graag op de hoogte van de digitale trends op de arbeidsmarkt en op de werkvloer. Haar interesses liggen bij thema’s als tech en online marketing, maar ook bij carrière en lifestyle. Genoeg inspiratie voor leuke blogs dus.


Dit vind je ook interessant