Influencers reizen betaald de wereld over en krijgen gratis gadgets, sieraden en kleding toegestuurd om te promoten. Kiki Multem (27) hoort nog niet tot de top, maar timmert al aardig aan de weg. De zogeheten micro-influencer vertelt dat ze zo’n €50,- per foto verdient. Wat vooral belangrijk is voor een succesvolle foto? Eten en een mooie achtergrond.

Haar meest succesvolle foto was er één met een bord pasta in Parijs. Maar foto’s waarop ze een giraffe voerde of voor een spectaculair gebouw zat te lezen, deden het ook goed.

Kiki Multem is nu zo’n anderhalf jaar micro-influencer. Ze gebruikte het medium in eerste instantie vooral als dagboek en plaatste foto’s van zichzelf en de reizen die ze maakte. Er werd positief op gereageerd en vrij snel ontving ze mailtjes van bedrijven die haar vroegen om van alles en nog wat te gaan promoten.

Influencer ben je natuurlijk niet zomaar. Kiki plaatst inmiddels elke dag één foto en minimaal vijf stories op Instagram. Daarnaast houdt ze een vlogkanaal bij en schrijft ze blogs. Dat betekent uren lang online zijn: vloggen, bloggen, mensen volgen en reageren op hun foto’s. Het is allemaal noodzakelijk om traffic te krijgen en houden, en daar moet je het vooral van hebben natuurlijk. Het algoritme van Instagram is lastig te doorgronden, maar dat je vooral veel aan de bak moet, is een ding wat zeker is.

Wat doet het vooral goed op Instagram? Foto’s van eten, bijvoorbeeld in een fancy jurk achter een enorme pizza of suikerspin. En iedereen die graag selfies maakt weet: check altijd je achtergrond. Stenen muren zijn vaak populair als achtergrond, maar heb je bijvoorbeeld de toren van Pisa achter je, werkt dat nog veel beter. Kiki kiest daarom altijd een centrale spot om een foto te maken, zoals een leuk terrasje bij een toeristische trekpleister.

Kiki heeft meer dan 4.000 volgers en gaat regelmatig samenwerkingen aan waar ze wat aan kan verdienen. Ze krijgt reiskosten vergoed, of mooie goodies om aan te prijzen als kleding en sieraden. Een scheiding tussen werk en privé is er door haar manier van leven niet; ze zit uren thuis achter een scherm: liken, volgen, reageren en heel veel mailen. En als ze op vakantie is, betekent dat dus ook vaak dat er wel aan haar werk gedacht moet worden.

Wat ze er aan overhoudt? Ze verdient nog niet uitzonderlijk veel, maar kan er prima mee rondkomen en krijgt van alles in haar schoot geworpen.

Wil je ook aan de slag gaan met het promoten van andermans producten of diensten? Je zult vooral zelf aan je bereik moeten werken, maar er zijn ook verschillende sites waar je terecht kunt op zoek naar acties als je eenmaal een leuke club volgers hebt. Zo kun je op sites als 3sixtyfive invullen hoeveel volgers je hebt en reageren op campagnes.

Bron: NRC


Eva
Auteur

Eva Haarsma is senior content marketeer. Voor ons gaat ze op zoek naar de nieuwste trends op het gebied van online marketing, carrière en lifestyle. Ze pluist onze database uit op zoek naar interessante facts en houdt je op de hoogte van relevant nieuws. Ervaren in het ondersteunen van anderen tijdens de verschillende stappen in het sollicitatieproces en uiteraard graag aan het schrijven.


Dit vind je ook interessant