Of je nu je carrière nog maar net van de grond hebt of al een tijdje aan de slag bent, doorgroeien blijft een issue voor veel marketeers. Een baan binnen de wereld van Online Marketing betekent vaak afwisseling, dynamiek, keiharde concurrentie maar bovenal nieuwe technieken om rekening mee te houden. In razend tempo dienen de nieuwe mogelijkheden voor verbeterde campagnes of efficiënter klantcontact zich aan. Aan marketeers de taak om aan boord van deze trein te springen en ‘m in de juiste richting te navigeren. Is er ondanks deze hectiek nog wel ruimte voor persoonlijke groei? Deze ruimte moet je maken! Want niets is zo belangrijk voor je carrière als doorgroeien. Hoe je dit doet, lees je hier.

Voor veel werkenden is de mogelijkheid om te groeien een motiverende factor. De drijfveer – een hoger salaris, behoefte aan uitdaging of verlangen naar meer kennis – is daarbij niet van belang. Zolang je ervoor wilt werken, is groei haalbaar.

Voordat je besluit werk te maken van jouw groeiplannen is het belangrijk om het verschil in groeimogelijkheden voor jezelf op een rijtje te zetten. Welke kant wil je op en biedt je huidige functie/werkgever de mogelijkheden om dit te kunnen doen?

Van trainee tot manager

Veel marketeers hebben de ambitie om uiteindelijk een managementrol te bemachtigen. Een heel mooi doel, maar helaas niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig heb je jouw kansen voor een groot deel zelf in de hand. Wil je bijvoorbeeld doorgroeien binnen het bedrijf waar je op dit moment zit, dan kun je eens kritisch gaan kijken naar de vaardigheden die je op dit moment nog niet bezit maar wel nodig hebt voor een hogere functie. Oftewel: bijleren.

Door middel van cursussen en trainingen kun je (in korte tijd) veel nieuwe vaardigheden onder de knie krijgen. Met een beetje geluk kun je dit zelfs als onderdeel van je huidige functie bewerkstelligen. Je werkgever heeft er namelijk ook baat bij dat jij jezelf blijft uitdagen en ontwikkelen. Maar laat je verantwoordelijkheden niet lijden onder je groeiproces. Vind balans. Zo val je op en maak je meer kans op een promotie.

Jezelf opwerken binnen een bedrijf is geen kwestie van maanden. Er gaan vaak jaren overheen voordat je die felbegeerde managersfunctie hebt behaald. Dit betekent niet dat het traject voorafgaand aan deze functie louter ‘opvulling’ is. In elke functie die jij bekleedt, leer je nieuwe vaardigheden, wordt je kennis groter en krijg je meer inzicht in het bedrijf.

Doorgroeien

Eerst breed dan hoog

Groeien als professional kan op verschillende manieren. Je hebt ongetwijfeld al een kennis gemaakt met de termen ‘in de hoogte groeien’ en ‘in de breedte groeien’. Maar wat is precies het verschil en waarmee groei je ook echt door?

Als je hogerop wilt komen binnen het bedrijf waar je op dit moment werkt, is groeien in de breedte waarschijnlijk je eerste stap. Je vormt hiermee een basis voor verdere verticale groei. Denk bijvoorbeeld aan het eigen maken van meerdere disciplines die van pas kunnen komen in je huidige functie. Begeef je op onbekend terrein en probeer naast SEO- of SEA-strategieën ook eens Growth Hacking of verdiep je in de massa’s nieuwe marketingtrends. Reken maar dat dit jou een interessante kandidaat maakt voor een hogere functie.

Wanneer je jouw skillset hebt uitgebreid, kun je gaan kijken naar de capaciteiten die je nodig hebt om daadwerkelijk leiding te kunnen geven. Verstand van zaken is één maar een groep mensen aansturen vereist toch andere kwaliteiten. Denk bijvoorbeeld aan een motiverende houding, in staat zijn te kunnen anticiperen of goed kunnen delegeren. Je bent namelijk niet meer alleen verantwoordelijk voor jouw werk, ook voor je team moet je verantwoording afleggen. En dat vraagt specifieke eigenschappen.

Groot bedrijf ≠ groei

Het ligt voor de hand; een groot bedrijf heeft veel (hogere) functies te vervullen, functies die jij zou kunnen oppakken. Helaas kleeft hier ook een nadeel aan. Het risico van werken bij een groot bedrijf ligt precies daar waar ook de vele voordelen liggen – de omvang.

Er zijn genoeg voorbeelden van slimme startups die efficiënt groeien tot een sport hebben gemaakt. De nadruk ligt hier op efficiënt. Groei betekent namelijk niet direct succes. Sterker nog, veel bedrijven zijn ten onder gegaan aan hun eigen groei.

Bij een startup is de ruimte tot doorgroeien misschien niet het meest voor de hand liggend aangezien de focus voornamelijk ligt bij het neerzetten van een merk en/of product. Maar als dit eenmaal staat, is de weg naar groei des te aantrekkelijker. Je groeit namelijk niet zelfstandig maar met het gehele bedrijf. Je vervult nieuwe functies die er eerst niet waren en kunt zelf invulling geven aan je carrièrestappen.

Doorgroeien_Like_a_boss

Maar HOE kan ik doorgroeien?

Allereerst is inzet heel belangrijk wanneer jij groeiambities hebt. Zolang je nog onder een leidinggevende werkt, is het tonen van initiatief en wil om te groeien van groot belang. Kijk ook eens naar je huidige functie en in hoeverre je deze naar behoren uitvoert. Zijn er mogelijkheden die je nog niet had gezien? Heb je een functie op het oog? – En welke vaardigheden moet je je hiervoor nog eigen maken?

Zodra jouw werk- en denkniveau de verwachting van je werkgever overstijgt en je dit weet te combineren met tomeloze ambitie én de juiste capaciteiten, is doorgroeien binnen handbereik. Investeer daarom genoeg tijd in het uitbreiden van je kennispakket.

Het kan natuurlijk ook dat je bij je huidige werkgever simpelweg de mogelijkheden niet hebt of krijgt om te kunnen doorgroeien. Als dit jouw doelen in de weg staat, is het tijd om verder te kijken dan de vier vertrouwde kantoormuren. Er zijn genoeg vacatures binnen online marketing die jou bergen mogelijkheden bieden om snel door te kunnen groeien. Én vaak zitten hier ook nog eens de leukste bedrijven achter!

De carrièreswitch

Wat nou als niet alleen je werkgever je ambitie in de weg staat maar je gehele werkveld niet de kansen biedt die jou dichter bij je doel brengen? Dan kun je overwegen om het roer volledig om te gooien. De carrièreswitch. Doodeng, maar het resultaat zou wel eens je verwachtingen kunnen overtreffen. Je hebt namelijk al behoorlijk wat kennis en ervaring opgedaan binnen een dynamisch werkveld, waar meer dan alleen theoretische kennis van je verwacht wordt.

Dus als iemand weet hoe je met veranderingen moet omgaan, ben jij het.

 

Dus groei erop los!

 

Wat houdt je tegen? En werk hard. Denk niet dat je met drie dagen in de week buffelen snel aan de top zult komen. Je zult concessies moeten doen om je doel te bereiken. Doorgroeien gebeurt niet vanzelf dus als jij de ambitie hebt om die managersfunctie te vervullen, steek deze tips dan in je zak en ga ervoor.

De laatste vacatures



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant