Ben je op zoek naar een nieuwe baan maar heb je het gevoel dat jouw cv je talent tekort doet? Dekt je LinkedIn-profiel de lading van jouw kwaliteiten niet? Dan heb je last van een online-identiteitscrisis. Tegenwoordig is het hebben van een aantrekkelijk cv of overzichtelijk LinkedIn-profiel geen unicum meer. Jezelf in de kijker spelen wordt steeds lastiger in deze razendsnel digitaliserende wereld. Het moet steeds mooier, gekker en groter. Pas dus op dat je niet verdrinkt in deze zee van concurrentie. Maak daarom snel kennis met de nieuwste trend op het gebied van personal branding: je cv als website.

Overbodige moeite of toch heel nuttig? Een eigen website opzetten klinkt misschien als een hele opgave, maar zelfs voor de grootste digibeet bestaan er mogelijkheden. Gelukkig hoef je voor het maken van je cv als website geen uitgebreide kennis van HTML of programmeren te hebben.

Aan jou de keuze!

Waarom mijn cv als website?

Een website is makkelijk, overzichtelijk en biedt veel mogelijkheden. In tegenstelling tot het gebruikelijke cv-documentje biedt een website jou de ruimte om je helemaal uit te leven. Je kunt bijvoorbeeld meerdere pagina’s vullen met je profiel, werkervaring, doelen of portfolio. Een website moet jou reflecteren; de stijl past bij jou en de inhoud is persoonlijk.

Deze manier van personal branding versterkt je vindbaarheid. Dit vergroot jouw kansen bij toekomstige werkgevers aanzienlijk!

Cv als website

Hoe maak ik een website?

Om iedereen de kans te geven om een persoonlijke site te beginnen, leggen we hier uit hoe je zonder programmeren een kwalitatieve website in elkaar zet. Geen IT-termen of ingewikkelde methodes. Gewoon simpel.

 

Mooi en makkelijk: WordPress

Maar liefst 29% van het hele internet is gebouwd op de software van WordPress. Dit is natuurlijk niet voor niets. WordPress biedt namelijk een eenvoudige methode om, op basis van een groot aantal templates, een passende stijl te kiezen waar je nog het één en ander aan kunt sleutelen. In principe is het enige wat jij hoeft te doen, het invullen van de tekstvakken en hier en daar wat foto’s toevoegen.

En het mooiste is:

Je betaalt er niks voor! Tenzij je meer features wilt, dan kun je je account gemakkelijk upgraden voor een klein bedrag per maand.

 

Domeinnaam

Om je website helemaal af te maken is het regelen van een persoonlijke domeinnaam, waar ‘.wordpress.com’ niet in vermeld staat, een logische stap. Ook hier staat echter een klein bedrag tegenover; voor €4,- per maand heb je recht op een unieke domeinnaam én een advertentievrije website. Wel zo professioneel.

Wat plaats ik op mijn website?

Het doel van je cv als website maken is natuurlijk het verbeteren van je vindbaarheid en het optimaliseren van je persoonlijke profiel om in aanmerking te komen voor jouw droombaan. De content van je website reflecteert dit doel dan ook. Denk bijvoorbeeld aan een pagina met werkervaring, een andere met opleidingen en een derde met een kort verhaaltje over wie jij bent en wat je doet/zoekt.

 

Portfolio

Een website als je cv brengt een hoop mogelijkheden met zich mee. Je kunt bijvoorbeeld gemakkelijk een portfolio-document toevoegen, waar je voorbeelden laat zien van projecten waar je aan gewerkt hebt. Je kunt ook een aantal webpagina’s reserveren voor deze projecten, en dieper ingaan op de inhoud en resultaten.

Wanneer je je portfolio online hebt staan is het wel belangrijk dat je deze up-to-date houdt. Je content uitbreiden en actief blijven werkt absoluut in je voordeel.

 

Blog

Je website als personal branding platform geeft je ook de ruimte om je hobby’s of interesses op een creatieve manier te delen met je publiek. Houd bijvoorbeeld een blog bij waarin je ingaat op ontwikkelingen die van toepassing zijn op jouw vakgebied; interessante nieuwe tools, ontwikkelmethodes of strategieën.

Heb je onlangs nog een goed boek gelezen dat te maken had met jouw vak? Schrijf er een kort stukje over en plaats dit op je blog. Zo laat jij je enthousiasme en vakkennis doorschemeren.

Cv als website

Waar moet ik rekening mee houden?

Wat voor jou logisch lijkt, is voor een ander misschien erg onduidelijk. Bedenk daarom goed hoe jij de bezoekers van je website door de site wilt loodsen. Kunnen bezoekers jouw contactgegevens makkelijk vinden? Is het direct duidelijk waar jij naar op zoek bent? Worden je competenties duidelijk weergegeven? – Kijk naar je website als een bezoeker. Op die manier filter je alle schoonheidsfoutjes eruit.

Én breng je website onder de aandacht. Deel de link op je LinkedIn-profiel, en refereer aan je website in je sollicitatiebrief.

 

Voorbeelden

Even afkijken bij andere creatievelingen die jou voorgingen met een persoonlijke website als cv kan nooit kwaad. Je doet nieuwe ideeën op en ervaart wat het voordeel van een website inhoudt. Om het zoeken wat makkelijker te maken, hebben wij alvast een aantal goede voor jou uitgekozen:

Deze illustrator/designer heeft het wel heel groots aangepakt. Met een interactieve website word je langs de belangrijkste informatie over zijn vaardigheden en werkervaring geloodst.

Is dit een stapje te ver voor je? Zeer begrijpelijk, voor ons ook. Maar mooi is het zeker!

Voor een realistischer voorbeeld kun je een kijkje nemen op de persoonlijke website van deze planetaire wetenschapper of deze web developer. Of bekijk hier een leuk voorbeeld van een goedgeschreven blog, gericht op het vinden van een nieuwe baan.

Probeer vooral dingen uit. Niet elke aanpak past bij je en niet elke stijl kan jouw goedkeuring wegdragen. Wij zijn in ieder geval erg nieuwsgierig naar het resultaat!



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant