Concentratieverlies, velen van ons kennen dit fenomeen maar al te goed. Zeker aan de randen van de dag is het af en toe lastig om je aandacht volledig bij je werk te houden. Focus, focus…wat je ook probeert, focussen lukt niet. Of het nu gaat om een korte taak of een langetermijndoel, focus is het sleutelwoord. Wij hebben voor jou uitgezocht waarom focus zo belangrijk is, welke effecten het heeft op jouw resultaten en hoe je je aandacht beter kunt managen.

“Het vermogen de aandacht op belangrijke dingen te richten is hét kenmerk van intelligentie.”

- Robert J. Shiller

Hoe focus werkt

Focus is in principe het ‘scherpstellen’ van je aandacht. Je richt je bewust op datgene waar jij op dat moment mee bezig gaat, en niets anders. Jammer genoeg komt dit wel met de voorwaarde dat je niet wordt afgeleid. Door het elimineren van zoveel mogelijk prikkels vergroot je daarom de kans dat je goed kunt focussen. Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Is het niet je omgeving dan zijn het wel je gedachten – ook dit staat jouw focus in de weg. Gelukkig bestaat er een manier om je, ondanks deze prikkels, toch te kunnen concentreren op je werk.

Waarom jij je niet kunt focussen

Er zijn een hele hoop factoren verbonden aan je concentratievermogen. Als we even inzoomen op je werkomgeving kun je bijvoorbeeld kijken naar hoe jouw bureau erbij staat. Heb je je spullen geordend en alleen de nodige zaken op je bureau liggen? Of stapelen de lege koffiekopjes zich ondertussen op naast je beeldscherm? Mocht het laatste je antwoord zijn, dan is de kans groot dat jouw aandachtsspanne vrij kort is.

Multitasken werkt niet

Een andere veelvoorkomende oorzaak van concentratieverlies is meerdere dingen tegelijk willen doen. Vaak worden prioriteiten niet duidelijk gesteld en verschuift je focus hierdoor continu. Dit creëert onrust, wat op zijn beurt weer je productiviteit omlaag gooit.

Fris in je hoofd

Te weinig slaap is ook dodelijk voor je concentratievermogen. Om goed te kunnen focussen moet je helder zijn, dus uitgeslapen. Vermoeidheid gaat ook vaak gepaard met stress, helaas een abstract concept waar je focus vaak onder lijdt. Dus snel oplossen wordt ‘m vaak niet.

Focus view

Hoe je focus creëert

Focussen op je werk is ingewikkeld, zeker omdat focus een combinatie is van meerdere factoren. Soms heb je gewoon je dag niet. Maar om deze dagen zoveel mogelijk te vermijden is het belangrijk om je omgeving zodanig aan te passen dat focussen makkelijker wordt.

Op de werkvloer

Jouw werkplek is waar je uiteindelijk de meeste tijd spendeert binnen werktijd. Om je focus bij je werk te houden is het daarom belangrijk dat deze plek niet te veel afleiding biedt. Geen troep, geen telefoon en geen overbodige documenten. Daarnaast is het handig om communicatierichtlijnen op te zetten; voor welke zaken stuur je een mail, wanneer is de telefoon effectiever en wat vraagt persoonlijk contact? Op die manier word je niet onnodig gestoord en uit je concentratie gehaald.

En daarbuiten

Niet alleen je omgeving op het werk draagt bij aan jouw concentratie, ook de dingen die je naast je werk doet hebben invloed. Sporten is bijvoorbeeld een effectieve manier om je langer en beter te kunnen focussen. Je maakt je hoofd leeg, werkt aan je conditie en blijft gezond. Allemaal factoren die bijdragen aan goede focus. De effecten van sporten uiten zich bijvoorbeeld in minder stress en verhoogde concentratie. Deze effecten laat je niet achter in de sportschool. Nee, die neem je mee naar huis – én naar je werk.

Geen fan van de sportschool? Een lange wandeling of een rondje hardlopen/fietsen, duwen die piekergedachten ook zeker naar de achtergrond.

Focus walk

Focus vasthouden

Je focus vasthouden is misschien nog wel het moeilijkste onderdeel van het proces. Natuurlijk is dit voor ieder mens anders, maar vaak is de minste afleiding al genoeg om je uit je concentratie te halen. Je aandacht effectief managen betekent dan ook dat je je bewust bent van mogelijke afleiding, en deze afleiding snel kunt tackelen. Op die manier blijft jouw concentratievermogen en productiviteit hoog.

Genoeg brandstof

Focus vraagt energie van je. Zowel fysiek als mentaal kost het energie om voor een langere tijd je aandacht bij een taak te houden. Om jezelf niet uit te putten is genoeg en gezond eten, evenals veel (water) drinken, heel belangrijk. Zo houd je de motor draaiende en kun je langer focussen. Neem bijvoorbeeld wat extra voedingsstoffen tijdens je ontbijt. Check onze gezonde ontbijttips hier! Zo ben jij in no time klaar voor een lange dag gefocust werken!

Meer lezen? Bekijk ook onze andere artikeltjes, waarin we tips geven over carrièrekansen, solliciteren en hoe jij grote stappen kunt maken als professional.



Auteur

Sara heeft een grote passie voor schrijven. Of het nu gaat om academische teksten of korte, luchtige artikeltjes - ze schrijft het met plezier. Met een brede interesse en veel creativiteit ziet ze overal een verhaal in. Ze zit daarom als copywriter helemaal op haar plek!


Dit vind je ook interessant